مداخلات روان شناختی گروهی مربوط به دیابت

ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی

امروزه، شيوع دیابت رو به رشد است و راه­هاي گوناگوني براي كاهش عوارض ناشی از دیابت وجود دارد هرچند يافتن راهي كه متناسب با نيازهاي افراد باشد، دشوار است. در سال­های اخیر تحولات صورت گرفته در زمينه­ي درمان اختلالات روان شناختي و كاهش چاقي موجب گردیده تا روش­های نوینی توسط روان شناسان باليني مطرح و ارايه گردد . از جمله اين موارد مي­توان به شيوه­ي درماني كاهش استرس مبتني بر ذهن ­گاهي که توسط کابات-زین،مطرح شده، اشاره كرد.  اين شيوه، بعدها توسط افراد مختلفي تغيير كرد و براي  اختلالات گوناگوني مورد استفاده قرار گرفت و از طريق پژوهش­هاي كنترل شده، اثربخشي آن تاييد شد.  از جمله­ي اين رويكردها، شناخت درماني مبتني بر ذهن­آگاهي است .

تعریف ذهن آگاهی

ذهن­آگاهي شكلي از مراقبه  است كه ريشه در تعاليم و آئين­هاي مذهبي شرقي خصوصاً بودا  دارد .

به زبان ساده به معنای آگاه بودن از افکار، رفتار، هیجانات و احساسات است و شکل خاصی از توجه محسوب می شود که در آن دو عنصر اساسی:

  • حضور در زمان اکنون
  • قضاوت نکردن در مورد رخدادها و کنش­ها و واکنش­ها نقش اصلی را بعهده دارند.

بعبا­رتی توانایی شناسایی دقیق هیجان­های خود و آگاهی از آنها به هنگام تولید و همچنین کنترل تمایلات خود در نحوه­ی واکنش به اوضاع و افراد مختلف را ذهن­آگاهی گویند. ذهن­آگاهی، حواس جمع بودن و بیداری صد درصد و آگاه بودن نسبت به همه­ی رخ دادهایی است که همین الان در اطراف ما و همین­طور درون بدن ما درحال اتفاق­افتادن هستند. هیچ گونه قضاوت و پیش­داوری نسبت به درست و نادرست بودن اتفاقات نداریم. ذهن آگاهی  کیفیتی از بیداری است که در آن ما از آگاه بودن خود آگاه می شویم. یعنی می­فهمیم که داریم می­فهمیم. وقتی داریم فکر می­کنیم متوجه می­شویم که در حال فکر کردن هستیم. به زبان ساده، هم موضوعی را که راجع به آن فکر می کنیم، می­بینیم، هم متوجه پدیده­ی تفکر هستیم و هم متوجه فکر کننده هستیم. هر چه انسان بیدارتر و هوشیارتر باشد و حواسش نسبت به اتفاقات جاری و اکنون زندگی­اش جمع تر باشد ذهن­آگاه تر است و پاسخ­هایش به تحریکات زندگی خردمندانه­تر و مؤثرتر و آرامش و اطمینان قلبی او بیشتر است  . كابات- زين نیز ذهن­آگاهي را توجه كردن به شيوه­اي خاص، هدفمند، در زمان كنوني و بدون قضاوت و پيش­داوري تعريف كرده است.

این سازه­ی شناختی را باید از خودآگاهی یا توجه معطوف به خود متمایز کرد. تشابه این سازه­ها در توجه فزون یافته به تجربه­های ذهنی است، اما تفاوت اصلی در جنبه­های شناختی آنهاست؛ بدین معنا که جلب توجه در خودآگاهی تحت تاثیر سوگیری­های تفکر خود محور بوده و با قضاوت راجع به خود همراه است اما ذهن­آگاهی یک توجه بدون سوگیری و قضاوت پیرامون جنبه­های خود است. ذهن­آگاهی با بهزیستی­ذهنی و روان­شناختی و سلامت­روانی رابطه­ی مثبت دارد، در حالی که خودآگاهی با میزان پایین بهزیستی روان شناختی مرتبط است.

ذهن­آگاهي به رشد سه كيفيت خودداري از قضاوت، آگاهي قصدمندانه و تمركز بر لحظه­ی كنوني در توجه فرد نياز دارد، كه توجه متمركز بر لحظه­ی حال، پردازش تمام جنبه هاي تجربه­ی بلاواسطه شامل فعاليت هاي شناختي، فيزيولوژيكي يا رفتاري را موجب مي­شود.  بواسطه­ی تمرين­ها و تكنيك­هاي مبتني بر ذهن­آگاهي فرد نسبت به فعاليت­هاي روزانه­ی خود آگاهي پيدا مي­كند، به كاركرد اتوماتيك ذهن در دنياي گذشته و آينده آگاهي مي­يابد و از طريق آگاهي لحظه به لحظه از افكار، احساسات و حالت­هاي جسماني بر آنها كنترل پيدا مي­كند و از ذهن روزمره و اتوماتيك متمركز بر گذشته و آينده رها مي­شود. درذهن­آگاهي، فرد در هر لحظه از شيوه­ی ذهنی  خود آگاه مي­شود و پس از آگاهي روي دو شيوه­ی ذهن، يكي انجام­دادن و ديگري بودن ، ياد مي­گيرد ذهن را از يك شيوه به شيوه­ی ديگر حركت دهد كه مستلزم آموزش راهبردهاي رفتاري، شناختي و فراشناختي ويژه براي متمركز كردن فرايند توجه است .

منبع

اعراب شیبانی،خدیجه(1392)،اثربخشی مداخلات روانشناختی برشاخصهای سلامت جسمی وروانی، پایان نامه دکترای تخصصی،روانشناسی سلامتی،دانشگاه پیام نور تهران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0