تجارت الکترونیک و مدیریت زنجیره تأمین

تجارت الکترونیک به عنوان یک نگرش عالی برای ارائه راه­ حل­هایی برای مشکلات زنجیره تأمین ارائه شده است. خیلی از فعالیت­های زنجیره تأمین از گرفتن سفارش از مشتری تا تدارک اجزاء می تواند به وسیله تجارت الکترونیک صورت پذیرد.انواع فعالیت­هــــای تجارت الکترونیک در زنجیره تأمین:

فعالیت­های بالادست:

چندین مدل ابداعی تجارت الکترونیک می­تواند فعالیت­های بالادست زنجیـــره تأمین را بهبود دهد. این مدل­ها به طور عمومی به عنوان تدارک الکترونیکی توصیف شده­اند که با عناوین مناقصه، ارائه کاتالوگ به خریدار و تدارک از طریق خرید گروهی شناخته می­شوند.

 فعالیت­های داخلی:

فعالیت­های داخلی مشتمل بر فعالیت­های فراتجاری تجارت الکترونیک هستند. این فعالیت­ها از ورود سفارش تا جریان محصول، ثبت فــــــروش و حمل و نقل درجه ­بندی می­شوند که معمولاً ازطریق اینترانت منسجم اداره می­شوند.

فعالیت­های پایین دست:

فعالیت­های مذکور با فروش برخط مرتبطند. دو مدل عمومی این فعالیت­ها عبارتند از:

  • فروش در سایت وب شرکت: در این روش خریداران کاتالوگ­های الکترونیکی کالاهای موردنیاز را مورد بررسی قرار می­دهند.
  • مزایده: مزایده­ های الکترونیکی چرخه و زنجیره تأمین را کوتاه و در هزینه ­های لجستیکی و اداری صرفه جویی می­کنند. این مراوده ها معمولا ً B2B و B2C نامیده می­شوند.

مبادله ­ها:مبادلات الکترونیکی موقعیت­های مرکزی مبتنی بر وب هستند که در آن خریداران و فروشندگان به طور پویا با هم درارتباطند.

منبع

طاهرپور ،نگین (1393) ، بررسی تآثیر توانایی­های فناوری اطلاعاتی و عملیاتی و مدیریتی در چابکی زنجیره­ ی تأمین( صنایع لبنی شهر کرمانشاه) ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0