اثرات فقدان والدین

این اثرات شامل نتایج محرومیت از مهر مادری و فقدان پدر می باشد.

نتایج محرومیت از مهر مادری

ارتباط مادر با کودک از دوران جنینی، زمان تولد و بعد از آن، موثرترین شکل ارتباط به منظور ایجاد احساس عشق و امنیت در کودک می باشد و زمینه را برای رشد اجتماعی و روانی کودک مهیا می کند. مهر مادری در کنار مناسبات رفتاری طفل با پدر و سایه خواهران و برادران، بر سلامت روان طفل اثر می گذارد و در صورتی که چنین روابطی وجود نداشته باشد این شرایط را اصطلاحاً  محرومیت از مهر مادر ، می گویند.

این محرومیت در دو حالت معنا پیدا میکند :

  • محرومیت نسبی
  • محرومیت کامل

گاهی کودک در خانواده زندگی می کند و حضور والدین در کنار آنها، تنها فیزیکی است و در واقع توجه و محبت مادر یا جانشین او وجود ندارد و یا اگر به هر دلیلی برای مدتی از مادر خود دور باشد به این نوع از محرومیت، نسبی می گویند.در این صورت وجود یک فرد قابل اعتماد ومورد علاقه ی کودک ؛ به عنوان جانشین مادر می تواند تا حدی اثرات سوء محرومیت از مهر مادری را کاهش دهد. با این همه عوارض کمرنگی از اضطراب، کمبود محبت، انتقام جویی، افسردگی و در نهایت احتمال اعمال جرم در کودک باقی خواهد ماند.

تحقیقات نشان داده است محرومیت از مهر مادری، تقریباً در تمامی موارد رشد: جسمانی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی و فرهنگی ،  نقصانی را بوجود می آورد، و البته میزان و شدت این عوارض بستگی به سن، طول مدت محرومیت و عمق محرومیت دارد. به عنوان مثال از آن جایی که کودکان زیر سه سال تنها زمان حال را می توانند درک کنند، متوجه بیشترین آسیب می باشد اما کودکان بالای سه سال به دلیل درک مبهمی که از آینده دارند می توانند به مراجعت مادر امیدوار باشند ،نظر تعدادی از محققان این است که به طور کلی کودکان زیر هشت سال در معرض خطر عمیق تری هستند.

به همین نسبت هر اندازه که طول مدت جدایی طفل از مادر بیشتر باشد به همان میزان شدت و عمق نقصان در سلامت روحی و روانی کودک متغیر و بیشتر خواهد بود.دکتر جان بالبی  ، در این رابطه می گوید : باید به این حقیقت اعتقاد داشت که جدایی طولانی کودک از مادر (یا جانشین مادر) در پنج سال اول عمر علت اصلی پرورش شخصیت خطاکار و بی احساس در کودک می باشد.

اثرات فقدان پدر

مادر تنها زمانی وظایفش را به نحو احسن انجام می دهد که پدر به عنوان تأمین کننده ی نیازهای مادی و معنوی خانواده حضور موثر داشته باشد. پدر با ابراز محبت به مادر و فرزندان می تواند شرایط متعادلی از لحاظ روانی و عاطفی برای رشد کودک ایجاد کند.پدر، بعنوان تکیه گاه خانواده، به اعضایش توان مقابله در برابر مصایب را می دهد. با وجود این سن کودک، مدت غیبت پدر، علت عدم حضور او و کیفیت ازدواج، همگی به نحوه ی تأثیر فقدان پدر اثرات بسزایی دارند.

منبع

صادقی،سماء(1387)،كيفيت زندگي دختران ساكن در مركز قرنطينه بهزيستي،پایان نامه کارشناسی ارشد،مددکاری اجتماعی،دانشکده علوم اجتماعی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0