بينايي واتوماسيون كارخانه

وظايف اساسي كه مي­تواند توسط سيستم­هاي ماشين بينايي انجام گيرد شامل سه دسته اصلي است.

  • كنترل،
  • بازرسي،
  • ورود داده.

كنترل در ساده­ترين شكل آن مرتبط با تعيين موقعيت و ايجاد دستورات مناسب مي­باشد تا يك مكانيزم را تحريك نموده و يا عمل خاصي صورت گيرد. هدايت نقاله­هاي هدايت شونده خودكار (AGVS) در عمليات انتقال مواد در يك كارخانه هدايت مشعل جوشكاري در امتداد يك شماير يا لبه يا انتخاب يك سطح بخصوص براي انجام عمليات رنگ­پاشي توسط ربات، مثل­هايي از بكار­گيري، ماشين­بينايي در كنترل مي­باشند. كاربردهاي ماشين بينايي در بازرسي مرتبط با تعيين برخي پارامترها مي­باشد. ابعاد مكانيكي و همچنين شكل آن، كيفيت سطوح، تعداد سوراخ­ها در يك قطعه، وجود ياعدم وجود يك ويژگي يا يك قطعه در محل خاصي از جمله پارامترهايي هستند كه توسط ماشين بينايي ممكن است، بازرسي مي­شوند عمل اندازه گيري توسط ماشين بينايي كم و بيش مشابه به­كار‌گيري روش­هاي سنتي استفاده از قيدها و سنجه­هاي مخصوص و مقايسه ابعاد مي­باشد.

ساير عمليات بازرسي به­جز موارد اندازه­گيري شامل مواردي چون كنترل وجود بر چسب بر روي محصول بررسي رنگ قطعه، وجود مواد خارجي در محصولات غذايي نيز با تكنيك­هاي خاصي انجام مي­گيرد. كار بازرسي ممكن است حتي شامل مشخص نمودن خواص يا ويژگي­هايي الكتريكي يك محصول گردد. با مشاهده خروجي اندازه­گيرهاي الكتريكي مي­توان صحت عملكرد محصولات الكتريكي را بازرسي نمود. هر چند كه در چنين مواردي چنانچه سيستم بينايي كار ديگري به­جز مورد ذكر شده انجام ندهد معمولا روش ساده­تر و مقرون به صرفه­ترين بدين صورت خواهد بود كه كار بازرسي فوق توسط يك ريز پردازنده و ابزارهاي مربوط انجام گيرد.

اطلاعات مربوط به كيفيت محصول و يا مواد و همچنين تعقيب فرايند توليد را مي­توان توسط ماشين بينايي گرفته و در بانك اطلاعاتي سيستم توليد كامپيوتري جامع به­طور خودكار وارد نمود. اين روش ورود اطلاعات بسيار دقيق و قابل اعتماد است كه دليل آن حذف نيروي انساني از چرخه مزبور مي­باشد. علاوه بر اين ورود اطلاعات بسيار مقرون به صرفه خواهد بود چرا كه اطلاعات بلافاصله پس از بازرسي و به عنوان بخشي از آن جمع­آوري و منتقل مي­شوند.

ميزان پيچيدگي سيستم­هاي بينايي متفاوت مي­باشد اين سيستم­ها ممكن است منحصر به يك سيستم باركدينگ معمولي كه براي مشخص نمودن محصول جهت كنترل موجودي به­كار مي­رود تشكيل شده باشد يا ممكن است متشكل از يك سيستم بينايي صنعتي كامل براي اهدافي چون كنترل كيفيت محصول باشد.      فناوری RFID یک فناوری رایج و پیشرفته در عرصه شناسایی خودکار اشیاء به شمار می­آید. اما معایبی نیز از جهات مختلف به همراه دارد که این مهم خود باعث شده است تا پژوهشگران به سراغ استفاده از سایر فناوری­های جدید برای شناسایی اشیاء بروند که یکی از این فناوری­های رو به رشد فناوری شناسایی اشیاء از طریق بینایی ماشین است. که در بخش سوم این فصل به صورت کامل در مورد این فناوری، حوزه­های مختلف مربوط به آن و همچنین انواع روش­های به کارگیری این تکنولوژی و انواع الگوریتم­های موجود بحث و بیان شد که پایه و اساس بینایی ماشین همان پردازش تصویر می­باشد و در حقیقت بینایی ماشین از پردازش تصویر برای اعمال تصمیم­گیری استفاده می­کند و بینایی ماشین بیشتر جنبه­های کاربردی و عملیاتی پردازش تصویر را شامل می­شود.

منبع

عرب آبادی،میثم(1393)، استفاده از تکنولوژی بینایی ماشین در ثبت ورود و خروج کالاها،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت تکنولوژی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0