جو سازمانی

بیش از چند دهه از اولین تعریف جو سازمانی می­گذرد. در این مدت تعاریف متعددی مطرح شده که جوهره همه آن­ها دو عنصر را در بر داشته است:

  • سیستم شناختی (عنصر ذهنی)، که بیانگر سیستم­های ارزشی سازمان است.
  • برداشت­های جمعی (عنصر احساسی) که از سیاست­ها، عملکردها و روش­های سازمان نشأت می­گیرد.

به این ترتیب جو سازمانی نمایی از ویژگی­های ظاهری فرهنگ است که از ادراکات و نگرش­های کارکنان ناشی می­شود. در واقع جو نمای قابل دید و فرهنگ بخش غیر قابل رویت سازمان است، مثل یک کوه شناور در آب . اگرچه اندیشمندان راجع به تعریف جو سازمانی اتفاق نظر ندارند، ولی اکثر آنان در خصوص ویژگی­های آن دیدگاه­های یکسانی ابراز داشته­اند. ویژگی­های زیر را برای جو سازمانی برشمرده­اند:

  • برداشت جمعی کارکنان درباره ویژگی­های خاص سازمان مثل اقتدار، اعتماد، انسجام، حمایت، تقدر، نوآوری و عدالت.
  • برآیند تعامل اعضای یک سازمان.
  • پایه­ای برای تفسیر شرایط.
  • تداعی­کننده هنجارها و ارزش­ها و نگرش­ها راجع به فرهنگ.
  • منبع تاثیرگذار بر رفتار

بر این اساس، جو سازمانی مجموعه ویژگی­هایی است که یک سازمان را توصیف می­کند و آن را از دیگر سازمان­ها متمایز می­سازد، تقریبا در طول زمان پایدار است، و رفتار افراد در سازمان را تحت تاثیر قرار می­دهد. همچنین جو سازمانی بیانگر ویژگی­های سازمانی است که افراد آن را به صورت کل­نگر و ذهنی درک می­کنند. می­توان جو سازمانی را ساده­تر بیان کرد: جو سازمانی درک کارکنان از محیطی است که در آن مشغول به کار هستند. با این برداشت می­توان جو سازمانی را نتیجه رهبری مدیر دانست . جو سازماني را جلوه‌اي از فرهنگ، حاصل تركيبي از احساسات،‌ نگرش­ها، رفتارهاي شكل­دهنده زندگي سازماني و يك واقعيت سازماني با يك مفهوم عيني تعريف مي­كنند. جو سازمان به ادراكات اعضاي سازمان از عناصر بنيادي سازمان اشاره دارد.از آنجا كه جو مبتني بر چشم اندازهاي فردي است،‌ تغييرپذيري سريعي دارد ضمن اينكه روي رفتار افراد هم تاثيرگذار است. جو سازمان مي­تواند در ارتقاي خلاقيت و نوآوري در بين افراد نقش حياتي ايفا كند.  جو سازمانی به تصورات، احساسات و ارزش­های کارکنان در محیط کارشان اطلاق می­شود. همین­طور احساس تعهد نسبت به سازمان، حس اعتماد و تعلق، اعتماد به نفس و وفاداری را نیز شامل می­شود که تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند فضای فیزیکی، قوانین سازمانی حاکم و ویژگی­های رفتاری افراد در محیط کار قرار می­گیرد . جو سازمانی نگرش و رفتار کارکنان را هم به صورت مثبت (مانند بهره­وری و رضایت شغلی) و هم به صورت منفی (مانند غیبت از کار و ترک خدمت) و به طور مستقیم یا غیر مستقیم توسط کسانی که در سازمان کار می­کنند تحت تاثیر قرار می­دهد، از این رو با توجه به تاثیری که جو سازمانی بر رفتار کارکنان دارد، مدیران، به ویژه در محیط رسمی سازمان، باید جو مناسبی ایجاد کنند تا به نحو مطلوب به اهداف و آرمان­های سازمان دست یابند.

منبع

کوچی ، علی (1394) ، بررسی تاثیر تعارض در محیط کار بر افسردگی شغلی با توجه به نقش جو سازمانی کارکنان گمرک شهرستان مهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ایلام

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0