بورس چیست ؟

بورس اوراق بهادار به عنوان يك بازار متشكل ورسمي ،مهمترين متولي فرايند تامين سرمايه لازم وسامان دادن منابع مالي سرگردان در جامعه است . در واقع بورس ،از سويي مركز جمع آوري پس اندازها ونقدينگي خصوصي به منظور تامين مالي پروژه هاي سرمايه گذاري بلند مدت واز سوي ديگر،مرجع رسمي براي دارندگان پس اندازهاي راكد است كه مي توانند از آن طريق وجوه مازاد خودرابراي سرمايه گذاري در اختيار شركت ها قرار دهند . بنابراين تجهيز منابع پس اندازي در سرمايه گذاري كه از طريق نهادي در بازار سرمايه (بورس)انجام مي شود،رشد اقتصادي را تسريع وعملكرد اقتصادرا بهتر ازحالتي  مي كندكه درآن هر يك از افراد به تنهايي بخواهند منابع پس انداز خود رادر جريان سرمايه گذاري قراردهند .در ضمن بورس يك رشد بادوام در جامعه بوجود مي آورد كه مي تواند اين رشدرادر برابرشوكهاي داخلي وخارجي تا حدقابل توجهي حفظ كند.کارکردهای اساسی بورس ،مدیریت انتقال ریسک وتوزیع آن، شفافیت اطلاعات ،کشف قیمت ،ایجاد بازار رقابتی وهمچنین جمع  آوری سرمایه ها وپس اندازها ی کوچک برای تامین سرمایه موردنیاز فعالیت های اقتصادی است . بورس برخلاف سپرده گذاری در بانک از عواید متعددی برخوردار است که حداقل این عواید ،سود نقدی سهام ورشد قیمت سهام یا به اصطلاح سود سرمایه ای می باشد . به بین ساده تر در بورس علاوه برسود دریافتی توسط سهامداران ،اصل سرمایه گذاری آنها نیز مشمول تغییر قیمت  می شود که در برخی موارد افزایش قیمت سهام به مراتب بیشتر از سود نقدی سالیانه آنها است .بدین ترتیب لزوم سرمایه گذاری در بورس وآثار مثبت آن بر اقتصاد آشکار است . روند صعودی سرمایه گذاری در بورس تهران در سالهای اخیر نشان دهنده افزایش سطح آگاهی سرمایه گذاران جزوعمده دراین باره وافزایش پذیری عمومی برای سرمایه گذاری است . ارزش بازار سهام در طی این سالها از سه برابر نیز بیشتر شده است وشاخص کل قیمت هم بطور متوسط سالی حدود 35٪رشد کرده است .

نسل های گوناگون بورس :                                                                                                           

کارشناسان ،بورس های دنیا را به سه دسته تقسیم می کنند .در نخستین نسل بورس ها که از سنتی ترین انواع آن نیز محسوب می شود مردم باید به تالارهای بورس مراجعه وبرگ سهم تهیه کنند ،وجه آنرا پرداخت کرده واز کارگزار مستقر در تالار بخواهند که معامله را انجام دهد .در این نوع ازبورس ،بازار توسط یک مکان فیزیکی تعریف می شود .

-نوع دوم بورس هادر مرحله گذر بورس قرار دارد ودر حال حرکت از حالت سنتی به الکترونیک  است . در این بورس ها کارگزاران در تالارها حظور دارند ومتقاضیان نیز نیازی به حظور در آنجا ندارند و می توانند به کمک اینترنت از سهام موجود ونرخ های آن اطلاع پیدا کنند . پس از اطلاع از این ،قیمتها می توانند از طریق تلفن ویا مراجعه حظوری اقدام به خرید سهم مورد نظر خود کنند . یکی از ویژگی های این نوع ازبورس ها استفاده از فرصتهای لحظه ای برای متقاضیان است .

– نوع سوم بور س ها که در بسیاری از کشورهای پیشرفته وحتی در حال توسعه اجرا می شود ،تالارهای بورس بطور کامل جمع شده وکارگزاران در دفاتر خود معامله می کنند . این نوع از بورس ها از نظر ساختمان وتعداد پرسنل بسیار بزرگتر از انواع پیشین است ومتقاضیان خرید سهام دیگر نیازی به مراجعه حظوری ندارند وتمامی کارهای خود رابه صورت الکترونیکی انجام می دهند.یکی از مسئولیتهای اصلی ابن بورسها،امكان فعاليت 24ساعته در تمامی دنیاست . به عنوان نمونه بورس الکترونیکی توکیو در حال حاضر سه نشست گوناگون برای کشور های آسیایی ،اروپایی وآمریکایی برگزار می کند. در این نوع از بورسها ،سیستم مبادلات کاملا بصورت  الکترونیکی است وامکان خرید وفروش یک سهم را برای متقاضی در طول کمتر از یک روز فراهم می کند .

 تاریخچه اولین پیدایش بورس در جهان : بورس معتبر دنیا ،اوایل قرن هفدهم در شهر آمستردام تشکیل شد وکمپانی معروف هند شرقی سهام خودرا در آن عرضه کرد .بورس آمستردا م امروزه نیز یکی از منابع مهم تامین سرمایه در سطح بین المللی است . رشد بورس اوراق بهادار وجا افتادن آن در عملیات تجاری واقتصادی ،با انقلاب صنعتی اروپا وشکوفایی اقتصاد تازه متحول شده آن قاره از کشاورزی به صنعتی همرا بوده است .

دومین بورس معتبر دنیا ،بورس لندن بود که از سال 1801 میلادی با انتشار 4000سهم پنجاه پوندی به ارزش 200هزار پوند وبا عضویت 500 نفر افتتاح شد وآغاز به کار کرد .به هر حال پیدایش اولین بورس اوراق بهادار را می توان به تشکیل آن در انگلستان ، فرانسه وهلند در قرن 18نسبت داد ،در حالی که اقتصاد در ایالات کشور نوپای آمریکا به شدت تحت کنترل بریتانیا قرارداشت تا اینکه اولین بازار حراج غیررسمی در سال1752در نیویورک تاسیس ودر سال 1792به امضای قرارداد بین کارگزاران ،بورس اوراق بهادار نیویورک به طور رسمی معرفی شد . نهادی که بی شک قلب اقتصاد کنونی جهان در آن می تپد .

تاریخچه پیدایش بورس در ایران :

ریشه های ایجاد بورس اوراق بهادار در ایران به سال 1315باز می گردد . در این سال یک کارشناس بلژیکی به نام ران لوتر فلد به همراه یک کارشناس هلندی ،به درخواست دولت وقت ایران ،مطالعاتی درباره تشکیل بورس اوراق بهادار انجام دادند وطرح تاسیس واساسنامه آن را تنظیم کردند. در همان سالها یک گروه کارشناسی در بانک ملی نیز به مطالعه موضوع پرداختند ودر سال 1317گزارش کاملی درباره جزئیات مربوط به تشکیل بورس اوراق بهادار تهیه کردند .

این گروه فعالیت خود را به صورت جدی از سال 1333آغاز وپس از 12 سال تحقیق وبررسی ،در سال 1345قانون ومقررات تشکیل بورس اوراق بهادار را تهیه و.لایحه مربوط رابه مجلس شورای ملی ارسال کردند . لایحه مزبور در اردیبهشت 1345تصویب شد . بورس تهران در پانزدهم بهمن ماه 1346باورود سهام بانک صنعت ومعدن به عنوان بزرگترین مجتمع واحدهای تولیدی واقتصادی آن زمان فعالیت خود را آغاز کرد .. اما محاسبه شاخص بهای سهام در بورس اوراق بهادار تهران از سال 1369آغاز شد.

منبع

امیری ،زهرا(1393)،درک مشتریان از امنیت و اعتماد سیستم مبادله الکترونیکی سهام در حوزه تجارت الکترونیک در استان کرمانشاه ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ،دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0