انتخاب تکنولوژی های مورد نیاز بنگاه

هيچ بنگاهي به همه ي تکنولوژي هايي که در گام يک شناسايي شده اند و فهرست بلند بالايي را تشکيل مي دهند نياز ندارد. دستور کار در اين گام، انتخاب تکنولوژي هاي مورد نياز بنگاه از ميان فهرست مذکور و اولويت بندي آن ها برحسب سه بازه ي زماني کوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت است. انتخاب تکنولوژي ها در هر بنگاه برپايه ي ؛ ارزش هاي تکنولوژيک  هر بنگاه، مثلاً ارتقاي کيفيت، کاهش هزينه، سرعت دسترسي و همچنين با نگرش به ملاحظات ويژ ه­ي بنگاه مانند منابع مالي در دسترس و کيفيت نيروي انساني آن تعيين مي شوند. براي بنگاه هاي دفاعي ؛ صنايع دفاعي  ، ممکن است ملاحظات سياسي و امنيتي نيز فاکتورهاي مهمي در انتخاب تکنولوژي ها باشند، به هر روي تمام تکنولوژي هايي که از صافي انتخاب بنگاه مي گذرند به يک اندازه اهميت نخواهند داشت .

تکنولوژي هايي که براي بنگاه در مقايسه با رقبا “تفاوت عملکردي” ايجاد مي کنند، اصطلاحاً تکنولوژي هاي استراتژيک به معناي واقعي کلمه شناخته مي شوند. اين تکنولوژي ها را با ميزان مشارکت آن ها در تحقق چشم انداز بنگاه نيز مي توان انتخاب کرد. در واقع فرض ما بر اين است که هر بنگاه داراي يک چشم انداز و استراتژي کلان ؛ جامع  است که هدف آن ها در نهايت، متفاوت سازي بنگاه از رقيبان است. بنگاهي که فاقد چشم انداز و استراتژي بزرگ باشد و اعتقادي هم به داشتن اين دو رکن جهت ساز نداشته باشد، احتمالاً نيازي به استراتژي تکنولوژي هم نخواهد داشت.

اکتساب تکنولوژي

تکنولوژي هاي منتخب در گام دو بايد به دست آيند . اما همان طور که می دانید، تکنولوژي باید از یکی از مجراهای اکتساب تکنولوژی کسب شود که در ادامه به تفصیل بدان پرداخته می شود.

فرایند بکارگیری تکنولوژی

تکنولوژي، که اکتساب آن اغلب با مشکلات فراوان و صرف هزينه هاي گزاف، همراه است. به اين جهت کسب مي شود که به کار گرفته شود تا به ارتقاي عملکرد بنگاه و يا به ايجاد تفاوت عملکردي ميان بنگاه و رقيبانش کمک کند . بکارگيري که صرفاً به منظور تسهيل عمليات اداری و يا توليدي بنگاه به کار گرفته مي شود، همواره با چالش ها و ملاحظاتي همراه است که پرداختن به آن ها از عهده ي اين پژوهش بيرون است. اين چالش ها و ملاحظات عموماً در ادبيات انتقال تکنولوژي و گاه در ادبيات  ؛ نوآوري  تشريح مي شوند .

فرایند حفاظت از تکنولوژی

 اکتساب تکنولوژي ها هميشه آسان و کم هزينه نيست. وانگهي گاه سال ها طول مي کشد تا يک بنگاه در بکارگيري يک تکنولوژي خاص خبره شود. بنابراين، هم رموز تکنولوژي و هم خبرگي در بکارگيري آن بايد به دقت مورد حفاظت قرار گيرد. بسته به اهميت و حساسيت تکنولوژي ها راه هاي گوناگوني براي حفاظت از دسترسي رقيبان و نااهلان به آن ها وجود دارد که تشريح آن ها موضوع اين پژوهش نيست. اما آنچه به ويژه اهميت دارد حفاظت از خبرگي تکنولوژيک بنگاه است که عموماً در نيروي انساني بنگاه انباشته مي شود . خروج نيروهاي انساني متخصص و خبره از بنگاه مي تواند بنگاه را از لحاظ تکنولوژيک  و در مقايسه با رقيبان  آسيب پذير کند.

حال با شناختي اجمالي که از فرايندهاي مديريت تکنولوژي به دست آورده ايم، مي توانيم استراتژي تکنولوژي بنگاه را تعريف کنيم. استراتژي تکنولوژي در واقع نسخه ي مکتوب شده ي خروجي هاي فرايندهاي مديريت تکنولوژي در هر بنگاه است . اين استراتژي به ويژه نشان مي دهد که تکنولوژي هاي مورد نياز بنگاه، به ويژه تکنولوژي هاي استراتژيک آن کدامند، هر کدام از چه راهي قرار است به دست آيند، چگونه به کار گرفته خواهند شد، و چگونه و با استفاده از چه تهميداتي مورد حفاظت قرار خواهند گرفت . بدون وجود استراتژي تکنولوژي، اعمال فرايندهاي سوم تا پنجم در بنگاه عملاً غيرممکن و يا کاملاً سليقه اي خواهد شد؛ که اين مي تواند براي بنگاه زيانبار باشد. البته بايد بدانيم که تنها بنگاه هايي به سراغ استراتژي تکنولوژي مي روند که به ؛ طراحي  از پيش انجام شده، سنجيده و هماهنگ اقدامات خود اعتقاد راسخ داشته و خلاف آن را موجب هرج و مرج و براي بنگاه زيان بار بدانند در بنگاه هايي که تصميم ها في البداهه و خودجوش و سليقه اي گرفته مي شوند و اين نوع تصميم گيري در آن ها به يک فرهنگ ديرپا تبديل شده است،استراتژي تکنولوژي که يکي از نمادهاي برنامه ريزي استراتژيک است محلي از اعراب نخواهد داشت. هم از اين روست که تدوين استراتژي تکنولوژي در پاره اي از بنگاه ها کاري لوکس و تفنني به شمار مي آيد، و مديران عامل حاضر نيستند براي تدوين آن هزينه کنند. در این پژوهش تمرکز بر روی فرایند اکتساب تکنولوژی است.

منبع

نخجیرکان،پویا(1391)، استراتژی های مختلف اکتساب تکنولوژی و الویت بندی آن، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علوم اقتصادی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0