مشارکت اعضا در کار تیمی و تصمیم گیری تیمی

بشر موجودی اجتماعی است. که قطعا موجودات اجتماعی، نمی تواند به تنهایی زندگی کند آنها نیاز به دیگران برای رسیدن به هدف خود دارند. کارکنانی که آموزش های مناسب دیده اند به توانایی خود برای همکاری و مشارکت در تلاش های تیمی اعتماد دارند، آنان اهمیت پشتیبانی از دیگر اعضای تیم را درک می­کنند. منابعی مانند اطلاعات مربوط به نیازهای سازمانی وکنترل وظایف کاری فقط در دسترس سر پرستان قرار دارد. هر مدیرعلاقه­مند به افزایش کارایی تیم، باید از مناسب و کافی بودن آموزش های اعضا اطمینان حاصل کند، بینش، دانش و کردار رهبر، به آنچه آموزش داده می شود وچگونگی به کار بستن آن تاثیر می گذارد.

سرپرستان هم هر قد که مستعد ومعتقد باشد، نمی­توانند همه کارها را انجام دهند وموفقیت یک سرپرست از روح توانایی او در محول ساختن هوشمندان و ظایف به کارکنان، و فراهم کردن انگیزه در آنان، برای تحقق اهداف سازمانی، سنجیده می­شود. بیشترین موفقیت زمانی به دست می­آید که اعضای یک تیم نسبت به اهداف سازمانی متعهد شوند و حداکثر استعداد و توان خود را به کار بگیرد.کار تیمی مستلزم روابط مبتنی بر همکاری در تمام سطوح سازمان واصولا مستلزم تغیر الگوی فرهنگ در میان نقش­های خصومت آمیز مدیریت، کارکنان واتحادیه های کارگری است. این تغیر به سادگی صورت نمی­گیرد چون باید در سطوح مختلف، از ارزش­های فرهنگ گرفته تا ساختار سازمانی تا نگرش تک تک افراد، به وقوع بپیوندد. اعضای تیم کاملاً مسؤولیت اقدامات تیم را می­پذیرند و بر اساس اعتماد واحترام متقابل کار می­کنند. در یک تیم­موفق، تمام اعضا یکسان­هستند.

مراحل تشکیل تیم

امروزه مديران دريافته­اند كه تيم ها نسبت به سازمان­هاي سنتي و شكل­هاي ديگر گروه­هاي كاري داراي قدرت انعطاف بيشتر بوده و در برابر محيط بهتر پاسخگو هستند. كه امروزه اين ساختار در بسياري از محيط­هاي كار مورد استفاده قرار می­گيرد. به نحوي كه در بسياري از شركت­هاي كوچك، ساختار تيمي تشكيل دهنده كل سازمان است و در مؤسسه­هاي بزرگ، اين ساختار با انعطاف­پذيري خاص­خود، جايگاه ويژه­اي را درميان ساير اشكال سازماني كسب كرده است. یک تیم را زمانی تشکیل می­دهیم که دارای یک هدف کاری واقعی باشد و برای رسیدن­ به ­آن ­هدف،­ به ­ترکیبی ­از، ­مهارت­ها، ­تجربه ­و ­قضاوت­های­ مختلفی نیاز دارد.

  • مرحله شکل گیری : بعد از بستر سازی برای ایجاد تیم، زمان شکل گیری تیم است. در این مرحله، نقش مدیر و سرپرست، مهم است و باید میان افراد، اعتماد ایجاد کند و اطلاعت لازم را در اختیار آنها قرار دهد.
  • مرحله آشاب : در این مرحله میان اعضای تیم، رقابت، بحث و جدل وجود دارد و مدیر باید مراقب باشد این بحث وجدل ها، سازنده و در جهت حل مسئله باشد.
  • مرحله تعادل : در این مرحله انسجام بیشتری میان اعضای تیم ایجاد می شود وافراد احساس خوبی نسبت به یکدیگر وتیم پیدا می­کنند آزادی عمل در تصمیم گیری­ها به افراد بیشتر داده می­شود.
  • مرحله اجرا : در این مرحله تیم دارای جهت مشخص می­شود وافراد تیم، که به مسؤولیت­های خود واقف می باشند. به طور موثری به ابداع راه حل­های جدید برای مسائل سازمانی می­پردازد.

انواع تیم ها از نظر گریفن

تیم­ها را می­توان از جنبه­های مختلفی مورد تقسیم­بندی قرار داد. گریفین تیم­ها را از نظر نوع وظیفه و تخصص در سازمان به صورت زیر مورد بررسی قرار داده است.

حلقه­های کیفیت : تیم­های کوچک کارکنان که در یک زمینه کاری به طور منظم در مورد حل مسائل در محیط کار بحث می­کنند و راه حل توصیه می­نمایند.

تیم کاری :شامل همه افرادی است که در یک زمینه کار می­کنند و دائما به یکدیگر وابسته­اند و صرف نظر از کاری که انجام می­دهند تصمیمات مشترکی را می­گیرند.

تیم های حل مسأله :تیم های موقتی که به منظور حل مسائل خاص در محیط کارایجاد می شوند.

تیم های مدیریت : مدیران نواحی مختلف سازمان که با یکدیگر تیم­های کاری راتشکیل می دهند.

تیم های توسعه محصول :ترکیبی از تیم­های کاری و تیم های حل مسأله می­باشند که طرح های جدیدی را برای محصول ویا خدمات به منظور ارضای نیاز مشتریان ایجادمی­کنند. 

تیم­های مجازی : همزمان با حرکت به سمت سازمان­های مجازی استفاده از تیم­های مجازی نیز متداول شده است. یک تیم مجازی یک گروه کاری است که اعضای آن از مکان­های دور از هم به صورت الکترونیکی به هم متصل هستند و تماس رو در روی اعضاء در حداقل خود می­باشد. استفاده از فناوری اطلاعات(تکنولوژی جدید) در فعالیت تیمی و تفاوت عمده ی موقعیت های زمانی و مکانی و احیانآ سازمانی اعضاء، اهمیت اثرات متقابل رو­در رو­ و اعتماد در تیم سازی به صورت مجازی را بیش ازپیش مهم ساخته است. لذا برای رسیدن به یک تیم مجازی مؤثر باید گام­های بسیاری برداشته شود.

منبع

بازی، قاسم(1394)، رابطه بین مسؤولیت پذیری اجتماعی سازمان با کارتیمی و توسعه حرفه ای، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0