اثرات احساس تنهایی در دوره نوجوانی

رایکمن، بر این باورند که احساس تنهایی ، با نیاز انسانی به صمیمیت در روابط میان فردی مرتبط است و از آگاهی دردناک از احساس دسترسی نداشتن به مناسبات نزدیک مطلوب با دیگران ناشی می شود. در نظر سالیوان، نوجوانی نخستین مرحله در رشد انسانی است که در آن احساس تنهایی بعنوان پدیده ای حاد و قابل تشخیص احساس می شود. یافته های تانر ، بیانگر آن است که نوجوانان احساس تنهایی را به صورت کناره گیری ، افسردگی ، مصرف مواد، بزهکاری ، شکست تحصیلی و خودکشی نشان می‌دهند.

محققان در بررسی های خود به این نتایج دست یافته اند که بدلیل ویژگیها و نیازهای خاص روانی و اجتماعی نوجوانان ، ظهور پدیده تنهایی و احساس تنهایی در بین آنها به طور فوق العاده ای بیشتر از شیوع این احساس در میان بزرگسالان است. بنابراین احساس تنهایی ممکن است کاملا گذرا و موقتی باشد و فرد دوباره نشاط زندگی و تمایل به فعالیت اجتماعی را باز یابد. اما هرگاه چنین احساسی به علل گوناگون از جمله ناکامی های مکرر، اضطراب و نگرانی شدید، رفتار تبعیض آمیز و بی عدالتی، فشارهای خانوادگی و اجتماعی، سرخوردگی و توسعه نگرش و بازخورد منفی نسبت به رفتار ناخوشایند و واکنش های منفی اطرافیان ، فقر انگیزشی و قطع امید از پیوندهای عاطفی عزیزان تقویت گردد و فرد مبتلا عمیقا احساس تنهایی خواهد کرد. ، نه تنها مانند افراد کمرو دچار ناتوانی و معلولیت اجتماعی می شود بلکه اضطراب و احساس تنهایی زمینه های افسردگی جدی را در وی بوجود خواهد آورد و ممکن است دست به اقدامات غیر عادی نظیر گریز و فرار از خانه و محل زندگی ، بعضی کجروی های اجتماعی ، اعتیاد و خودکشی بزند.

درصد قابل توجهی از کسانی که خودکشی کرده یا اقدام به خودکشی می کنند ، تجارب فراوانی از احساس تنهایی ورها شدگی از طرف افراد صمیمی و اطرافیان و همسالان داشته اند .

احساس تنهایی پدیده گسترده و متنوعی است که نزد افراد ، خانواده ها و جوامع و فرهنگ های مختلف معانی متفاوتی دارد. کودک یا نوجوانی ممکن است از نظر روان شناسی اجتماعی فردی منزوی و تنها باشد ، حال آنکه از نظر خانواده یا مدرسه به عنوان یک کودک و یا نوجوان مودب و متین تلقی گردد. به عبارت دیگر بعضی ها کودکان منزوی را کودکانی ساکت ، محترم و مودب می دانند و تصور می‌کنند که این قبیل کودکان سالم و بی آزار هستند و برخی دیگر نیز این کودکان را مطیع، حرف گوش کن و مقبول اجتماع می دانند.

منبع

محرم زاده،بهراد(1390)، اثربخشی آموزش تاب­آوری برمیزان پرخاشگری و احساس تنهایی دانش آموزان،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی تنکابن

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0