الگوی فرایند تنظیم هیجان

طبق مدل گروس تنظیم هیجان شامل همه ی راهبردهای آگاهانه و غیر آگاهانه ای است که برای افزایش، حفظ و کاهش مولفه های هیجانی، رفتاری و شناختی یک پاسخ هیجانی به کار می رود. بر طبق این مدل، تنظیم هیجان اشاره به تغییراتی در شدت/ و یا مدت فعالیت هیجانی دارد.تنظیم هیجان بیشتر در دو چهارچوب مهم بررسی می شود:

1) راهبردهای تنظیم هیجان قبل از وقوع حادثه

2) و راهبردهایی که پس از وقوع حادثه فعال می شوند.

راهبردهایی که قبل از وقوع حادثه فعال می شوند باعث تفسیر موقعیت به نحوی می شوند که پاسخ هیجانی مرتبط با آن را کاهش دهند. این فرایند تفسیر موقعیت، ارزیابی دوباره می باشد. همان طوری که در تصویر زیر نشان داده شده هیجان ها در واقع پاسخ افراد به رویدادهای مربوط به شخص هستند:

بر طبق این مدل، هیجان با ارزیابی نشانه های هیجانی درونی و بیرونی آغاز می شود. ارزیابی های خاص، ماشه ی گرایش پاسخ های هیجانی رفتاری، تجربی و فیزیولوژیکی را می کشد که باعث می شود فرد پاسخ سازگارانه به فرصت ها و چالش های پیش آمده بدهد .به عبارتی این گرایش به پاسخ به افراد کمک می کند تا سریعا پاسخ داده و سازگار شوند. اما آن ها را افراد مجبور نمی کنند تا به یک شیوه پاسخ دهند .

راهبردهای تنظیم هیجان پیش از وقوع رخداد شامل انتخاب موقعیت، تعدیل موقعیت، گزینش توجه و تغییر شناخت می باشد و راهبردهای تنظیم هیجان بعد از وقوع رخداد، شامل راهبردهایی است که به افزایش، کاهش، استمرار یا کم کردن تجربه ی هیجانی، ابراز هیجانی یا پاسخ فیزیولوژیکی اشاره . انتخاب موقعیت، تعدیل موقعیت، گزینش توجه ، تغییر شناخت و تعدیل پاسخ بیانگر 5 خانواده ی راهبردهای تنظیم هیجان هستند:

انتخاب موقعیت: اولین راهبرد تنظیم هیجانی در این مدل، انتخاب موقعیت است .انتخاب موقعیت یعنی نزدیکی یا اجتناب از افراد، مکان‌ها یا اشیای خاصی به منظور تنظیم هیجان‌ها .

تعدیل موقعیت:  افراد با انجام کارهایی از قبیل بازی کردن می تواننداز بار پاسخ های هیجانی منفی بکاهند. چنین تلاش هایی برای تعدیل موقعیت صورت می گیرد .

انتخاب توجه: انتخاب و تعدیل موقعیت به شکل گیری موقعیت افراد کمک می کنند. موقعیت ها جنبه ی بسیاری دارند و انتخاب توجه اشاره به چگونگی جهت توجه افراد به موقعیت ها برای تاثیر گذاشتن بر هیجاناتشان اشاره می کند .

تغییر شناخت: هیجان ها نیازمند تفسیر بوده تا افراد ظرفیت خود را برای مدیریت موقعیت ارزیابی کنند . یکی از روش های تغییر شناخت، ارزیابی دوباره است.

تعدیل پاسخ: اشاره به تاثیر مستقیم پاسخ های رفتاری، تجربی و فیزیولوژیکی دارد .از روش های تعدیل پاسخ، سرکوب عاطفه است که به معنی تلاش برای کاهش رفتار ابراز هیجان می باشد.

منبع

عبدی ، سمیه (1394) ، مقایسه ی اضطراب سلامت، حساسیت پردازش حسی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و آسیب پرهیزی بین پرستاران بخش های ویژه و عمومی بیمارستان های شهر ایلام ، پایان نامه کارشناسی ارشد  روانشناسی عمومی ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی ارومیه.

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0