ارتباطات عصبی جستجوی دیداری با قشر آهیانه ای

جستجوی دیداری می‌تواند به صورت کارآمد یا ناکارآمد باشد.در جستجوی کارآمد،عملکرد تحت تاثیر تعداد محرک‌های مزاحم نمی‌باشد.عملکرد زمان واکنش، سطحی است و جستجوی هدف ،فرض شده است که به صورت جستجوی موازی باشد.در مقابل،در طی جستجوی ناکارآمد،زمان واکنش جهت تشخیص هدف بطور خطی با تعداد موارد محرک‌های مزاحم حاضر افزایش می‌یابد.قشر آهیانه‌ای پشتی  در جستجوی دیداری ناکارامد درگیر است، مطالعات تصویر برداری عصبی همچنین فعالیت قشر آهیانه‌ای پشتی در طی موقعیت یابی فضایی دیداری را نشان داد.

در همه تکالیف جستجوی دیداری،همانگونه که توسط نابره و همکاران، مشخص گردید ،شبکه گسترده‌ای از نواحی قشری درآهیانه،پیشانی، قشر پس سری ، مخچه  فعال می‌شود.نواحی متعددی در قشر آهیانه‌ای پشتی بطور دو طرفه فعال می‌شوند که شامل لوب‌های آهیانه‌ای فوقانی و تحتانی  و شیار داخل آهیانه ای.

مطالعاتی که فقط موقعیت‌های جستجوی دیداری پنهان را مورد استفاده قرار دادند،دریافتند که در نواحی متعددی از آهیانه پشتی و نواحی پیشانی در طی جستجوی دیداری ناکارآمد نسبت به جستجوی دیداری کارآمد افزایش فعالیت وجود داشت.بنابراین، مشارکت قشر آهیانه پشتی و نواحی مغزی پیشانی در جستجوی دیداری محدود به درگیری آنها در حرکات چشم نمی‌باشد .در حالیکه مطالعاتی که موقعیت‌های جستجوی دیداری آشکا را بکار می‌گیرد،نشان داده است که نواحی در قشر آهیانه فوقانی و شیار داخل آهیانه‌ای در طی جستجوی دیداری کارآمد بیشتر فعال می‌شوند.

یافته‌های نابره و همکاران، تایید کرد که قشر آهیانه پشتی در واقع درگیر جستجوی دیداری است و فعالیت لوب‌های آهیانه عمدتاً به درجه کارایی جستجوی دیداری حساسیت دارد،اما حساسیت کمتری نسبت به پیوند خصیصه‌ها دارد.جستجوی کارآمد اثر قابل توجه تری روی مشارکت نواحی مغزی در جستجوی دیداری نسبت به پیوند خصیصه دارد.جستجوی فعال ماهرانه فعالیت در لوب آهیانه‌ای فوقانی ،شیار آهیانه‌ای داخلی و در شکنج زاویه‌ای راست  در موقعیت جستجوی ناکارآمد نسبت به کارآمد افزایش می‌دهد.افزایش فعایت همچنین در لوب‌های پیشانی،پس سری و نواحی مخچه یافت می‌شود.فعالیت لوب شامل قشر پیش پیشانی جانبی پشتی  و قشر پیش حرکتی /پیش پیشانی جانبی شکمی  دو طرفه می‌باشد.

تاثیر سن روی جستجوی دیداری

تعداد گسترده‌ای از پژوهش نشان می‌دهد که عملکرد در تکالیف جستجوی دیداری حروف بطور معناداری در کودکی بهبود می‌یابد و در مراحل بعدی کاهش می‌یابد . بطورخاص بزرگسالان جوان نسبت به کودکان و کهنسالان زمان واکنش سریع تری را در تکالیف جستجوی دیداری حروف نشان دادند،اما زمان واکنش آنها شبیه تکالیف جستجوی دیداری خصیصه بود . این موضوع پیشنهاد می‌کند که بعضی اوقات برای کودکان و کهنسالان نسبت به بزرگسالان جوان در فرایند‌های یکپارچگی خصیصه‌های دیداری و جستجوی زنجیره‌ای مشکلاتی وجود دارد.مطالعات ساز و کارهای بسیاری را در این مشکلات در دوران کودکی پیشنهاد می‌کند که شامل حدت جستجوی محیطی ،توانایی حرکت چشم ، توانایی حرکت کانونی توجه  و توانایی تقسیم توجه دیداری میان اشیاء متعدد می‌باشد.

در مطالعه لورنزو لوپز و همکاران،  شواهد عصب شناختی برای این حقیقت که کهنسالان زمان واکنش کندتری در طی جستجو حروف در مقایسه با جوانان دارند.پتانسیل وابسته به رویداد زمان نهفتگی طولانی و دامنه پایین را در آزمودنی‌های مسن نسبت به آزمودنی جوان در مولفه p3 نشان داد ،که با فعالیت لوبه‌های آهیانه‌ای مرتبط می‌باشد.این پیشنهاد می‌کند که درگیری لوب آهیانه تابع کاهش وابسته به سن در سرعت تکالیف جستجوی دیداری است.همچنین نتایج نشان می‌دهد که افراد مسن در مقایسه با افراد جوان فعالیت کمتری در قشر سینگولیت قدامی و در نواحی لیمبیک و پس سری گیجگاهی که درگیر عملکرد تکالیف جستجوی دیداری است،دارند

چه چیزی انتخاب می‌شود؟ برای این پرسش که در توجه دیداری متمرکز چه چیزی انتخاب می‌شود،سه پاسخ عمده وجود دارد. اول،احتمال دارد ما به طور انتخابی به یک حوزه یا منطقه فضایی توجه کنیم،درست مثل زمانی که به عقب برمی گردیم تا منبع صدا را تشخیص دهیم.دوم،احتمال دارد ما به یک شی یا اشیاء خاصی توجه کنیم.این مطلب با توجه به این واقعیت قابل قبول می‌رسد که ادراک دیداری به طور عمده به اشیاء خاصی توجه دارند که ما به آنها علاقه مندیم.سوم،احتمال داردسیستم‌های پردازشی ما به قدری منعطف باشند که بتوانیم یا به یک حوزه فضایی توجه کنیم و یا به یک شی خاص.

منبع

برقی ایرانی،زیبا(1392)، اثر بخشی شناخت_رفتار درمانگری سالمندی(CBTO)بربهبود نشانه­های مرضی، همبسته­های شناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0