اخلاق‬ کار در ایران

در جامعه ایران اكثریتی معادل 4/81 درصد اعتقاد دارند كه «روزی هر كس به قدر قسمت اوست» كه عامل مهمی در تضعیف اخلاق كار محسوب می‌شود. از دیگر باورهای غلط كه به كاهش اخلاق كار می‌انجامد اعتقاد به قضا و قدر است، 5/89 درصد ایرانیان به «تأثیر قضا و قدر در زندگی» اعتقاد دارند، چنین باورهای عرفی به كاهش اخلاق كار در ایران می‌انجامد. در شرایط امروز نگرش­ های منفی نسبت به فرهنگ و اخلاق­ کار ایرانیان وجود دارد و در سالهای اخیر نیز این نگرش از سوی مسئولین جامعه بارها مورد تأکید قرار گرفته و سعی شده راهکارهایی برای تقویت وجدان و اخلاق­کار به عنوان پشتوانه اصلی توسعه پیدا شود. در تحقیقاتی که توسط پژوهشگران ایرانی درباره علل ضعف اخلاق­ کار در ایران صورت گرفته است، سه دلیل عمده ذکر شده است:

 توسعه برونزا علت اصلی ضعف وجدان­ کاری در ایران: جامعه ایران در برخورد با غرب فرآیند توسعه برونزای خود را تحت تأثیر غرب آغاز می­کند. برونزایی توسعه موجب شده در اقدامات توسعه­ ای و گسترش سازمانی، ارزش­ های نظام اجتماعی کل، به ویژه نظام سیاسی، گسترش یابد تا ارزش­ های سازمان های کار سنتی. توسعه خارج از بستر اصلی سازمان های کار سنتی، نه تنها موجب عدم تداوم اخلاق ­کار این سازمانها شده، بلکه عرصه را بر این سازمانها و به تبع آن اخلاق­ کار سنتی تنگ کرده است.

بیگانگی سیاسی و اجتماعی: جامعه ایران، مانند بسیاری دیگر از کشورهای در حال توسعه، جامعه­ ای در حال گذار از وضعیتی سنتی به مدرن است. این وضعیت خصوصیات و ویژگی های خود را دارد؛ از جمله بیگانگی سیاسی و اجتماعی که بسیاری از معضلات فرهنگی جامعه ما، از جمله ضعف وجدان و اخلاق­ کار، از همین موضوع سرچشمه می ­گیرد. بیگانگی ریشه در خصائص دوران گذار دارد که در سطح سازمانی، خود را بصورت ضعف اخلاق و فرهنگ کار، عدم دلبستگی به ارزش­ ها و اهداف سازمان و افسردگی روانی خصوصاً در زمان کار ظاهر می­ سازد.

 اقتصاد مبتنی بر نفت: فرهادی در تحقیقی با نقد اندیشه کسانی که معتقدند در ایران فرهنگ و اخلاق­کار وجود ندارد و علت توسعه ­نیافتگی ایرانیان ناشی از وجدان ایرانیان است، می­ گوید: توسعه نیافتگی ایران ارتباطی با مسایل و موانع فرهنگی ندارد، بلکه واقعیت این است که آنچه گریبان توسعه را در کشورهایی با تمدن کهن و اقتصادی بادآورده، گرفته است، از یک سو شیوه تحمیل شده بر ما و از سوی دیگر، روشی است که ما خود برای زندگی در سایه دکل­ های نفت انتخاب کرده ­ایم. به نحوی که این کار، موجب جداکردن آنها از مجموعه ­های پیچیده ارزشی و هنجاری فرهنگ تولیدی و دانش­ ها و فناوری­ های چند هزار ساله ­شان شده است.

منبع

عباسی، نریمان(1397)، طراحی و تببین مولفه های اخلاق حرفه ای(مورد مطالعه: دبیران آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی)، پایان نامه دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0