الگوهای تعاملی خانواده

  • الگوی سلطه گر

 یك الگوی سنتی و قدیمی كه در ایران وجود داشته و هنوز آثار خودش را دارد الگوی سلطه گر است.همین الگو كه گاهی تحت عنوان الگوی پدر سالار معروف است.البته پدر سالار به تنهایی نداریم بلكه مادر سالار هم داریم. این الگو، الگوی سنتی جامعه ماست یعنی از قدیم الایام این الگو بوده و معمولا مردها وقتی خانواده تشكیل می دادند در پس ذهنشان این كه می باید خانواده را به گونه ای اداره كنند كه حرف ، فقط حرف اینها باشد.

  • الگوی مقابله ای

 الگوی مقابله ای هم اگر شكست بخورد به یك الگوی دیگر تبدیل می شود.امروزه الگوی مقابله ای به خصوص در بین خانواده های تحصیل كرده و خانواده هایی كه آبرو و جایگاه اجتماعی برای خودشان دارند و نمی خواهند كسی سروصدای آنها را بشنود ودر عین حال  نمی خواهند از هم جدا بشوند،به یك الگوی دیگر به نام الگوی كناره گیر تبدیل می شوند.

  • الگوی پذیرا و پویا

 اگر ارتباطات بین زن و شوهر هم ارتباط عاطفی و عقلی باشد ؛ یعنی هم همدیگر را دوست داشته باشند و هم ارتباط عقلی خوبی داشته باشند ؛ یعنی بتوانند با هم بگویند، بشنوند ودیدگاه های همدیگر را در نظر بگیرند، الگوی پذیرا و پویا شكل می گیرد.در این الگو شخصیت هریك از اعضای خانواده حتی شخصیت یك بچه دو ساله و كوچكتر هم به رسمیت شناخته می شود.

  • الگوی وابسته

  در خانواده وابسته رابطه عقلی ضعیف است ولی رابطه عاطفی قوی است.افراد آن قدر همدیگر را دوست دارند كه خیلی از چیزهای غیر معقول را هم تحمل می كنند و به آن عمل می كنند. در خانوده وابسته پیوندها بیشتر روی دوست داشتن ها می چرخد نه ارتباط عقلانی.

منبع

حیدری،ناهید(1394)، نقش واسطه ایی الگوهای ارتباطی خانواده در رابطه بین عواطف مثبت و منفی و بخشش،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0