ابعاد کیفیت زندگی

اکثر متخصصين و صاحبنظران اين حوزه معتقدند که کيفيت زندگي داري 6 بعد است:

بعد فيزيكي: اين بعد بيشتر از تعبير ابعاد، معيارهاي اندازه گيري نتايج را نشان مي‌دهد. سئوالات مربوط به بعد فيزيکي شامل : سئوالات درباره قدرت، انرژي، توانايي براي انجام فعاليتهاي روزمره[8] و خود مراقبتي[9] مي‌باشد. اين سئوالات بطور عمومي با ارزيابي پزشکان از وضعيت عملکردي و احساس بهتر بودن در ارتباط است.

بعد اجتماعي :احساس بهتر بودن از لحاظ اجتماعي اشاره بر اين دارد که کيفيت ارتباطات افراد با خانواده، دوستان، همکاران و اجتماع چگونه است. بعد اجتماعی و فرهنگی کیفیت زندگی: بعد اجتماعی از جمله عوامل کلیدی در شکل دادن کیفیت زندگی است که تأثیر قابل توجهی بر احساسات اساساً اجتماعی مردم دارد. این بعد در سطح میانه مورد سنجش قرار می‌گیرد و شاخص‌های آن تلفیقی از شاخص‌های ذهنی و عینی کیفیت زندگی هستند.

بعد روانی :احساس بهتر بودن از لحاظ رواني،اغلب در ارتباط با مراقبتهاي بهداشتي از اهميت قابل ملاحطه‌اي برخوردار است. شايع ترين نشانه‌هاي رواني که مورد بررسي قرار مي‌گيرند عبارتند از : اضطراب، افسردگي و ترس. بسیاری از نظریه‌پردازان بر میزان احساسات سعادت فرد از زندگی به عنوان عامل تعیین‌کننده در نگرش فرد به زندگی تأکید کرده‌اند. در حقیقت از جمله عواملی که برای مدت زیادی از جانب رواشناسان به عنوان مشخصات تعریف‌کننده احساس سعادت یا خوشبختی ارائه شده‌اند می‌توان به معیارهایی نظیر دوست داشتن دیگران، لذت بردن از زندگی یا شناخت خود اشاره کرد.

بعد جسمي و فیزیکی : اين بعد به علائم بيماري و عوارض جانبي درمان مثل درد اشاره دارد. این بعد بیشتر در حوزه سلامت و بهداشت فردی و شخصی می‌باشد. در بخش جسمانی مولفه‌هایی مانند: قدرت، انرژی و توانایی انجام فعالیت‌های روزمره و خودمراقبتی ودر بخش مربوط به بیماری علائم بیماری مانند درد، ازکارافتادگی، ناتوانی در دسترسی به درمان مناسب، شیوه‌های درمانی نامناسب و …. مورد تفسیر و سنجش قرار می‌گیرند.

بعد محیطی : این بعد به اين مقوله اشاره دارد که کيفيت محيط پيرامون زندگي بشر براي زيست چگونه است و اينکه افراد آيا اثرات خارجي مثبت بر محيط زيست خود و سايرين مي‌گذارند يا نه؟ و يا اينکه تا چه حد سعي مي‌کنند تا اثرات خارجي منفي تعاملات خود را کاهش دهند. این بعد در سطح کلان قرار دارد، شرایط خارجی و عوامل محیطی را مورد بررسی قرار می‌دهد. وضعیت کالبدی و فیزیکی محیط زیست افراد در محیط‌های شهری، روستایی و عشایری در زمینه مسکن، زیرساخت‌های حمل و نقل، زیرساخت‌های مربوط به معماری میحط و منظر، وضعیت الایندهای محیطی: الودگی هوا، آلودگی‌های صوتی، تصویری در محیط و….. امکانات و خدمات زیرساختی در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات، قوانین و مقررات موجود در حوزه‌های مختلف، خدمات عمومی در اجتماع و… از جمله مولفه‌های محیطی کیفیت زندگی هستند.

شاخص ‌های سنجش تجربی کیفیت زندگی

در مطالعاتی که در سطح جهانی انجام گرفته شاخص‌های خاصی به عنوان شاخص کیفیت زندگی مورد سنجش قرار گرفته است که برخی از آنها در جدول زیر به طور مجزا ارائه شده است.

جدول   شاخص‌های سنجش تجربی کيفيت زندگي از ديدگاه‌هاي گوناگون

کامينس (1997)هاگرتي و همکاران (2001)سازمان بهداشت جهاني (1993)شالاک (2000)فلس و پري

(1996)

سلامتسلامتماديبهزيستي ماديبهزيستي مادي
بهزيستي ماديبهزيستي ماديمحيطبهزيستي جسميبهزيستي جسمي
بهزيستي اجتماعاحساس تعلق به اجتماعروابط اجتماعيشمول اجتماعيبهزيستي اجتماعی
کار و فعاليت مولدکار و فعاليت مولدروانشناختيبهزيستي احساسيبهزيستي مولد
بهزيستي احساسيبهزيستي احساسيسطح استقلالحقوقبهزيستي احساسي
روابط اجتماعي و خانوادگيروابط با خانواده و دوستانمعنويروابط بين فرديبهزيستي مدني
امنيتامنيت فردي———–پيشرفت فردي———–
———–———–———–خودمختاري———–

مطالعات تجربی کیفیت زندگی در ایران:

فرجی ملایی و همکاران ، در تحقیقی تحت عنوان تحليل ابعاد كيفيت زندگي در نواحي شهري ايران با استفاده از روش موریس، 253 ناحیه شهری را از لحاظ کیفیت زندگی با همدیگر مقایسه کرده اند. با توجه به یافته‌های تحقیق، مي‌توان دريافت كه نواحي مختلف شهري ايران داراي شكاف بارزي از منظر شاخص‌هاي كيفيت زندگي شهري است. از 253 شهر مورد بررسي تنها 24 شهر؛ يعني 5/9 درصد در سطح برخوردار قرار دارند. نزديك به 50 درصد از نواحي شهري مورد مطالعه به عنوان نواحي محروم هستند. به عبارت بهتر 24 ناحيه شهري كشور برخوردار، 116 ناحيه شهري نيمه برخوردار و 113 ناحيه شهري محرومند. تهران به عنوان يك ناحيه شهري ناهمگن خود را از ساير نواحي شهري مجزا ساخته است.

نتایج مربوط به این مطالعه نشان می‌دهد که وضعیت کیفیت زندگی در اکثر شهرهای ایران (90 درصد) براساس شاخص‌های عینی کیفیت زندگی در 6 بخش اقتصادي- اجتماعي؛ جمعيتي- آموزشي؛ اشتغال؛ تسهيلات مسكن؛ تسهيلات بهداشتي- درماني؛ زيرساخت‌هاي طبيعي-اقتصادي از وضعیت مطلوبی برخودار نیستند. حدود 45 درصد از نواحی شهری کاملا محروم و 45 درصد در حد نیمه برخودار هستند. این امر نشان می‌دهد که سیاست‌های و برنامه‌های توسعه و پیشرفت در ایران در بخش عینی موفقیت زیادی حاصل نکرده است. از استاندارهای جهانی موجود فاصله زیادی دارد.

این امر می‌تواند زنگ خطری باشد برای تحقق اهداف سند چشم انداز که بر مبنای آن ایران در سال 1404 باید رتبه اول را در سطح منطقه از لحاظ توسعه و پیشرفت همراه با بهزیستی را داشته باشد.

شاخص کیفیت زندگی، نخستین بار، در سال ۲۰۰۵ میلادی، در ۱۱۱ سرزمین، مورد محاسبه واقع شد:

رتبهکشورکیفیت زندگی (از 10)رتبهکشورکیفیت زندگی (از 10)
۱جمهوری ایرلند۸٫۳۳۳۵۷بلغارستان۶٫۱۶۲
۲سوئیس۸٫۰۶۸۵۸رومانی۶٫۱۰۵
۳نروژ۸٫۰۵۱۵۹ونزوئلا۶٫۰۸۹
۴لوکزامبورگ۸٫۰۱۵۶۰چین۶٫۰۸۳
۵سوئد۷٫۹۳۷۶۱ویتنام۶٫۰۸۰
۶استرالیا۷٫۹۲۵۶۲بحرین۶٫۰۳۵
۷ایسلند۷٫۹۱۱۶۳لیتوانی۶٫۰۳۳
۸ایتالیا۷٫۸۱۰۶۴جامائیکا۶٫۰۲۲
۹دانمارک۷٫۷۹۷۶۵مراکش۶٫۰۱۸
۱۰اسپانیا۷٫۷۲۷۶۶لتونی۶٫۰۰۸
۱۱سنگاپور۷٫۷۱۹۶۷عمان۵٫۹۱۶
۱۲فنلاند۷٫۶۱۸۶۸استونی۵٫۹۰۵
۱۳ایالات متحده آمریکا۷٫۶۱۵۶۹امارات متحده عربی۵٫۸۹۹
۱۴کانادا۷٫۵۹۹۷۰لیبی۵٫۸۴۹
۱۵نیوزیلند۷٫۴۳۶۷۱اندونزی۵٫۸۱۴
۱۶هلند۷٫۴۳۳۷۲عربستان سعودی۵٫۷۶۷
۱۷ژاپن۷٫۳۹۲۷۳هند۵٫۷۵۹
۱۸هنگ کنگ۷٫۳۴۷۷۴پاراگوئه۵٫۷۵۶
۱۹پرتغال۷٫۳۰۷۷۵اردن۵٫۶۷۵
۲۰اتریش۷٫۲۶۸۷۶نیکاراگوئه۵٫۶۶۳
۲۱تایوان۷٫۲۵۹۷۷بنگلادش۵٫۶۴۶
۲۲یونان۷٫۱۶۳۷۸آلبانی۵٫۶۳۴
۲۳قبرس۷٫۰۹۷۷۹جمهوری دومینیکن۵٫۶۳۰
۲۴بلژیک۷٫۰۹۵۸۰مصر۵٫۶۰۵
۲۵فرانسه۷٫۰۸۴۸۱الجزایر۵٫۵۷۱
۲۶آلمان۷٫۰۴۸۸۲بولیوی۵٫۴۹۲
۲۷اسلوونی۶٫۹۸۶۸۳تونس۵٫۴۷۲
۲۸مالت۶٫۹۳۴۸۴صربستان۵٫۴۲۸
۲۹بریتانیا۶٫۹۱۷۸۵ارمنستان۵٫۴۲۲
۳۰کره جنوبی۶٫۸۷۷۸۶جمهوری آذربایجان۵٫۳۷۷
۳۱شیلی۶٫۷۸۹۸۷گرجستان۵٫۳۶۵
۳۲مکزیک۶٫۷۶۶۸۸ایران۵٫۳۴۳
۳۳باربادوس۶٫۷۰۲۸۹جمهوری مقدونیه۵٫۳۳۷
۳۴جمهوری چک۶٫۶۲۹۹۰گواتمالا۵٫۳۲۱
۳۵کاستاریکا۶٫۶۲۴۹۱هندوراس۵٫۲۵۰
۳۶مالزی۶٫۶۰۸۹۲آفریقای جنوبی۵٫۲۴۵
۳۷مجارستان۶٫۵۳۴۹۳پاکستان۵٫۲۲۹
۳۸اسرائیل۶٫۴۸۸۹۴بوسنی و هرزگوین۵٫۲۱۸
۳۹برزیل۶٫۴۷۰۹۵غنا۵٫۱۷۴
۴۰آرژانتین۶٫۴۶۹۹۶قزاقستان۵٫۰۸۲
۴۱قطر۶٫۴۶۲۹۷سوریه۵٫۰۵۲
۴۲تایلند۶٫۴۳۶۹۸اوکراین۵٫۰۳۲
۴۳سری‌لانکا۶٫۴۱۷۹۹مولداوی۵٫۰۰۹
۴۴فیلیپین۶٫۴۰۳۱۰۰بلاروس۴٫۹۷۸
۴۵اسلواکی۶٫۳۸۱۱۰۱اوگاندا۴٫۸۷۹
۴۶اروگوئه۶٫۳۶۸۱۰۲ترکمنستان۴٫۸۷۰
۴۷پاناما۶٫۳۶۱۱۰۳قرقیزستان۴٫۸۴۶
۴۸لهستان۶٫۳۰۹۱۰۴بوتساوانا۴٫۸۱۰
۴۹کرواسی۶٫۳۰۱۱۰۵روسیه۴٫۷۹۶
۵۰ترکیه۶٫۲۸۶۱۰۶ازبکستان۴٫۷۶۷
۵۱ترینیداد و توباگو۶٫۲۷۸۱۰۷تاجیکستان۴٫۷۵۴
۵۲اکوادور۶٫۲۷۲۱۰۸نیجریه۴٫۵۰۵
۵۳پرو۶٫۲۱۶۱۰۹تانزانیا۴٫۴۹۵
۵۴کلمبیا۶٫۱۷۶۱۱۰هائیتی۴٫۰۹۰
۵۵کویت۶٫۱۷۱۱۱۱زیمباوه۳٫۸۹۲
۵۶السالوادور۶٫۱۶۴   

کیفیت زندگی سالمندی

به نظر می‌رسد سالمندان به دلیل کهولت و کاهش توانایی­هایشان و هم این که از اقشار آسیب پذیر جامعه محسوب می­شوند بایستی تحت توجه و حمایتهای لازم قرار گیرند و نیازهای آنان در ابعاد جسمی، اجتماعی و روانی مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. بیماری، ناتوانی، اختلالات ذهنی، فوت همسر، فقر و بسیاری عوامل اجتماعی دیگر باعث می‌شوند تا نیازهای سالمندان در پار‌های موارد متفاوت با نیازهای سایر اقشار جامعه باشد که توجه به آ نها حائز اهمیت بسیار است .ا ز نظر بیرز، سالمندی نتیجه یک سیر و روند کند بیولوژیک است که علایم ظاهری آن شامل سپید شدن مو، چین و چروک در پوست، پیرچشمی، کاهش شنوایی، کندی در تحرک،خمیدگی،کاهش قدرت عضلات، مشکلات تنفسی و امثال آنست . این اختلالات بر جنبه­های مختلف کیفیت زندگی سالمندان تأثیر میگذارند.

منبع

برقی ایرانی،زیبا(1392)، اثر بخشی شناخت_رفتار درمانگری سالمندی(CBTO)بربهبود نشانه­های مرضی، همبسته­های شناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0