<span itemprop="name">پرسشنامه ترس از صمیمیت دسکاتنر و ثلن</span>

ترس از صمیمیت: ناتوانی فرد برای تبادل افکار و احساسات مهم شخصی، در نتیجه اضطراب، با فرد دیگری که ارزش زیادی برای او دارد، گفته می‏شود که دربردارنده سه ویژگی معرف است: 1- محتوا (انتقال اطلاعات شخصی) 2- ظرفیت هیجانی (احساسات قوی درباره اطلاعات شخصی تبادل شده) 3- آسیب پذیری (دسکاتنر و ثلن، 1991).  مفهوم ترس از صمیمیت، در حدود سه دهه قبل توسط هاتفیلد(1984) برای اولین بار مطرح شد. وی از جمله دلایل اساسی ترس از صمیمیت را، ترس از خود افشایی، ترس از رها شدن، ترس از برخورد‏های خشن، ترس از دست دادن کنترل، ترس از دست دادن فردیت ذکر کرده است (ال لوید, 2011).

ترس از صمیمیت، به صورت الگوی رفتاری بسیار مهمی مفهوم‏ سازی شده که دارای جنبه‏ های عاطفی- هیجانی و اجتماعی نیرومند است و بر پایه‏ ی پذیرش (تجربه مثبت هم‏سویی و برابری)‏، رضایت‏ خاطر (تجربه مثبت مشارکت) و عشق شکل می‏ گیرد (تن‏هاتن، 2007). روان شناسان، صمیمیت را توانایی برقراری ارتباط (بدون کنترل) با دیگری و بیان عواطف (بدون بازداری) تعریف می‏ کنند و آن را حق مسلم و از حالات طبیعی انسان می‏دانند. بر اساس مدل ارتباطی رایز و شاور (1988)‏، صمیمیت فرآیندی است که در آن شخص اطلاعاتی را در میان می‏ گذارد و شنونده به شیوه‏ای پاسخ می‏دهد که حس تایید و حمایت ایجاد می‏کند. در واقع توانایی بی‏پرده گویی در روابط نزدیک، این روابط را صمیمانه می‏سازد و فرد را قادر می ‏سازد احساس درک‏شدگی، مورد تایید واقع شدن و از نظر هیجانی به دیگری نزدیک شدن را داشته باشد(بیروتی، 1393).

مشخصات

پرسشنامه ترس از صمیمت: پرسشنامه ترس از صمیمت توسط دسکاتنر و ثلن (1991) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 35 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، این پرسشنامه از 2 قسمت تشکیل شده است. در قسمت اول که دارای 30 سوال است، از آزمودنی‏ها خواسته می‏شود در حالی که تصور می‏کنند در یک رابطه نزدیک قرار دارند، به تکمیل پرسشنامه بپردازند و در قسمت دوم باید بر حسب روابطشان در گذشته پاسخ دهند، این پرسشنامه توسط بیروتی (1393) اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  12صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 35گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی: دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی:  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0