<span itemprop="name">مفهوم و مبانی نظری ارتباط خانوادگی</span>
تاریخ انتشار:
18 ژانویه 2021
دسته بندی:

فرايند ارتباط در خانواده، يکي از زمينه‌هاي مورد علاقه مشاوران در خانواده درماني است هم چنين يکي از جنبه‌هاي اساسي تعاملات انساني، چگونگي برقراري ارتباط موثر فرد با ديگران است. در سال‌هاي اخير، توجه فزاينده‌اي به تأثير روابط اعضاي خانواده بر رشد فرزندان شده است (نوابي نژاد، 1383).داشتن ارتباط موثر يک خصوصيت مهم و قوي در خانواده سالم است. ارتباطات خانوادگي به راه‌هاي کلامي و غير کلامي مبادله اطلاعات بين اعضاي خانواده اشاره دارد. ارتباط، افراد را متوجه اين مسئله مي‌کند که ديگران چه مي‌انديشند و يا چه احساسي دارند و نکته مهم ديگر اين که ارتباط، فقط صحبت کردن نيست. بلکه گوش دادن به ديگران است تا متوجه شويم آن‌ها چه مي‌گويند. ارتباط ضعيف، معمولاً در خانواده‌هاي ناسالم ديده مي‌شود (احمدي، 1388).ارتباط داراي ماهيتي التقاطي است، در خصوص مؤلفه‌هاي الزامي ارتباط انساني، اتفاق نظر اندکي بين دانش‌پژوهان وجود دارد. به پيروي از کاپلا (1987)، خصوصيت اصلي و مشخص کننده ارتباط ميان فردي، به صورت تأثير دوجانبه در تعاملات ميان فردي در نظر گرفته مي‌شود «براي برقراري ارتباط ميان فردي، هر شخص بايد الگوهاي رفتاري قابل مشاهده وابسته به الگوهاي نوعي و بنيادين سايرين را متأثر سازد» اين تعريف حداقل مبنا را براي هر رويکرد ارتباطي در مطالعه رفتار تعاملي والد – کودک فراهم مي‌آورد پيش از نائل شدن به درکي صحيح از مفهوم ارتباط انساني، بايد از پيچيدگي‌هاي آن شناختي کامل کسب کرد. در مجموع مي‌توان گفت که هر تعامل ارتباطي،‌داري ويژگي‌هاي منحصر به فرد است، به طوري که پيچيدن تارهاي نظري به دور آن حتي براي تشريح ساده‌ترين برخورد ارتباطي بين بزرگسالان همچون بار سيزيف ناکام مي‌ماند (استافورد و به ير، 1990، ترجمه‌ي دهگانپور و خرازچي، 1377).

از مفهوم ارتباط تعاريف مختلفي ارائه شده است که در اينجا به برخي از آن‌ها اشاره مي‌شود:ارتباط از نظر لغوي به معناي پيوستگي، بستگي و پيوند است. ارتباط عبارت است از: فرايند مبادله اطلاعات و احساسات امري است طرفيني، دو جانبه و متقابل. در مرحله اول، ارتباط شامل «عمل متقابل» است، بدين معني که دو يا چند عضو با يکديگر رابطه فعالي دارند. ويژگي دوم ارتباط يعني روابط بين دو يا چند فرد و عنصر بعدي در ارتباط مبادله پيام‌هاي محتواي ارتباط را تشکيل مي‌دهد (فرهاديان، 1390).ارتباط نبايد فقط به مکالمه يا عملکردهاي گفتاري محدود شود در فعاليت ارتباطي تبادل نگاه، لبخند، لمس کردن و غيره را در بر بگيرد. ارتباط شبيه خلاقيت هنري است. هيچ تصوير نقاشي به تنهايي نمي‌تواند تمام اجزاي جهان‌بيني يک هنرمند را نشان دهد. از ديدگاه اسلام، ارتباطي سالم است که بر پايه تکريم شخصيت و عزت نفس و احترام متقابل افراد انساني استوار باشد، بيان و گفت و گو که براي ايجاد ارتباط در قالب کلمات و الفاظ رد و بدل مي‌شود، از اهميت خاصي برخوردار است به همين سبب، خداوند متعال در قرآن کريم در سوره الرحمن ويژگي مهم انسان را پس از خلقت او بيان ذکر مي‌نمايد (خَلَقَ الاِنِسانَ * عَلّمُهُ البَيان)؛ انسان را بيافريد. به او سخن گفتن آموخت. گفتار و بيان مهم‌ترين وسيله ارتباط انسان‌ها با يکديگر است، و چون ارتباط فرايندي است دو طرفه، بخش اعظم ارتباط انسان از طريق گفت و شنود صورت مي‌گيرد. از اين رو در ارتباط صحيح و سالم بايد هم گوينده خوبي و هم شنونده خوبي بود (فرهاديان، 139).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  73صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0