<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری مدیریت مسیر شغلی</span>
تاریخ انتشار:
2 دسامبر 2021
دسته بندی:

مسیر شغلی: امروزه مديران، كارمندان، محققان و قانون گذاران عمومي به بهبود كيفيت زندگي كاري اهميت زيادي مي دهند. نيروي كار مرد وزن و افراد جوان و به خصوص آن هايي كه تحصيلات عالي دارند به شغل هاي غني تر و يا شغل هايي كه بتوانند در آن مؤثر باشند، توجه بيشتري مي كنند(قلی پور، 1390).شغل، مهم ترين عنصر در زندگى يك شخص است. مسير پيشرفت شغلى عبارت است از مجموعه مشاغلى كه شخص در طول زندگى كارى دنبال مى كند و تصدى آنها را به عهده دارد. باتوجه به اين تعريف، هر كس داراى مسير شغلى يا تجربه هاى كارى خاصى مى باشد. تجربه هاى كارى شامل وضعيت هاى عينى و ذهنى مربوط به شغل است. وضعيت هاى عينى، يك سلسله پست هايى است كه فرد در طول زندگى شغلى خود داشته و وضعيت هاى ذهنى، ارزش ها و نگرش ها و آرزوها و احساس هايى است كه در باره مشاغل خود داشته است. هر كارمندى در طول زندگى كارى خود، سلسله مشاغلى را برعهده مى گيرد. مهم آن است كه اين سلسله مشاغل نبايد اتفاقى باشد، بلكه مسير شغلى فرد در سازمان بايد بر اساس منطقى درست و بنا به هدفى معين طراحى گردد. اين مهم را كاركنان و مديران سازمان با برنامه ريزى پيشرفت مسير شغلى صورت مى دهند.

یک سیستم توسعه مسیر شغلی طراحی شده خوب، سازمان را قادر می سازد تا بر استعدادهای داخلی ارزشمند برای کارگزینی و ارتقا از طریق تطبیق مهارت ها، تجربیات و اشتیاق های فردی در جهت نیازهای سازمانی، تلنگری وارد کند. به علاوه آن می تواند نسبت به طرح جانشینی برای جذب، حفظ و انگیزه کارکنان و در نتیجه نیروی کار بهره ور تصمیم های آگاهانه بگیرد (تیت 2001، کاپل و شپرد 2004، کای، 2005). بنابراین توسعه مسیر شغلی باید یک سیستم مداوم مرتبط با ساختارهای منابع انسانی سازمان باشد و نه یک رویداد زمانی (لی بوویتز، 1998).دلايل وجود يك برنامه بهبود مسیر شغلي در سازمانها:فرصت استخدام مساوي.كيفيت زندگي كاري.رقابت براي كاركنان با استعداد.اجتناب از مهار تهاي قديمي وكسب مهارت هاي جديد.نگهداري كاركنان.استفاده مطلوب از كاركنان.به طور سنتي به كساني كه حقوق خوبي مي گيرند، پست بالايي دارند، انگيزش وتشخيص بالايي دارند و پيشرفت مي كنند، گفته می شود كه در شغلشان موفق اند. هال و صاحب نظران ديگر (1996) توسعه مسير شغلي اعتقادشان بر اينست كه تعدادي از كاركنان حرفه اي و مديران، مسير هاي شغلي متفاوتي را براي خود در پيش مي گيرند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  24 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0