<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری متغیرهای کلان اقتصادی</span>
تاریخ انتشار:
11 آوریل 2022
دسته بندی:

متغیرهای کلان اقتصادی: حفظ و توان اقتصادی هر جامعه­ای در آینده در گرو سرمایه­گذاری بهینه امروز آن جامعه است؛ سرمایه­گذاری مطلوب موتور محرکه­ی توسعه اقتصادی و اجتماعی است. این رهیافتی است که هیچ مکتب و نظام اقتصادی در آن شک ندارد. بنابراین، باید گفت که رشد اقتصادی و افزایش رفاه عمومی در بلندمدت بدون توجه به سرمایه­گذاری و عوامل مهم موجود در محیط سرمایه­گذاری، که بر آن تأثیر می­گذارد، امکان­پذیر نیست. یکی از ویژگی­های کشورهای توسعه یافته، وجود بازارها و نهادهای مالی کارآمد است که ضمن ایفای نقش مهم در اقتصاد این کشورها زمینه ساز رشد اقتصادی و توسعه این کشورها نیز هستند. بورس اوراق بهادار تهران به عنوان یکی از اصلی­ترین ارکان بازار سرمایه در کشور، قادر است ضمن تجهیز و سرازیر کردن پس­اندازهای راکد در کشور و سوق دادن آنها به سمت تولید، حرکت به سوی رشد و توسعه را بهبود بخشد.سهامداران در نظام راهبری شرکت­ها نقش اساسی دارند ترکیب مختلف سهامداران شرکت­ها می­تواند اثرهای متفاوتی را بر عملکرد شرکت­ها، نحوه­ی انعکاس اطلاعات شرکت در بازار و تقارن اطلاعات شرکت داشته باشد. بسیاری از پژوهش­های انجام شده، نشان داده­اند که ساختار مالکیت شرکت­ها بر شیوه مدیریت شرکت­ها بسیار تأثیرگذار است؛ برای نمونه بسیاری از پژوهش­ها نشان داده­اند که شرکت­های دارای مالکیت نهادی، نفوذ قابل توجهی بر مدیران شرکت­ها درباره شرایط پرداخت، تقسیم سود سهام، سرمایه­گذاری­ها، موجودی کالا، ارزش و عملکرد شرکت دارند.

ساختار مالکیت شرکت نیز به عنوان یکی از مکانیزم­های اصلی حاکمیت شرکتی برای کنترل مدیران و کاهش تضاد نمایندگی می­تواند بر تصمیمات سرمایه­گذاری سرمایه­گذاران تأثیر گذارد. منظور از ساختار مالکیت، ترکیب سهامداران شرکت است(ستایش، رضایی و حسینی راد، 1393).از دهه 1930، با تحقیقات برل و مینز (1932) و کوآز (1937)، اقتصاددانان به بررسی اثرات جداسازی مالکیت و کنترل شرکت­های تجاری تمایل پیدا کردند. اهداف متفاوت سرمایه­گذاران و اعضای هیئت مدیره موضوعاتی را به عنوان مشکل نمایندگی ایجاد می­کند. مطالعات نظام راهبری شرکتی ساز و کارهایی را بررسی می­کند که سرمایه­گذاران برای کنترل شرکت­ها استفاده می­کنند تا این مشکلات را کاهش دهند(عباسی و رستگارنیا، 1391). مهم­ترين ويژگي شركت­هاي سهامي تفكيك مالكيت از مديريت آنهاست. ارتباط بین سهامداران و مدیران شرکت مملو از تضاد منافعی است که از جدایی مالکیت و کنترل، تفاوت اهداف سهامداران و مدیران و عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران و سهامداران ناشی می­شود. این تضاد منافع با نظریه نمایندگی بیان می­شود(نمازی و شکرالهی، 1392). طبق تعريف جنسن و مك لينگ  رابطه نمايندگي قراردادي است كه بر اساس آن صاحبكار يا مالك، نماينده يا فرد ديگري را از جانب خود منصوب و اختيار تصميم­گيري را به او تفويض مي­كند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:32 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0