<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری سرمایه اجتماعی9</span>
تاریخ انتشار:
3 ژانویه 2022
دسته بندی:

سرمایه اجتماعی : اصطلاح سرمایه اجتماعی نخستین بار در اثر کلاسیک  “جین جا”کوب   به نام “مرگ و زندگی” شهرهای بزرگ آمریکایی بکار رفته است.  همان طور كه سرمايه فيزيكی، با ايجاد تغييرات در مواد جهت شكل دادن به ابزارهايی كه توليد را تسهيل می كند به وجود می آید و ازجنبه ای ملموس و قابل مشاهده برخوردار است . سرمايه انسانی، با تغيير دادن افراد برای كسب مهارت ها و توانايی هايی به آنها پديد می آيد و افراد را توانا می سازد تا به شيوه های جديد رفتار كنند و بنابراين كمتر ملموس بوده و در مهارت ها و دانشی كه فرد كسب كرده تجسم می يابد. اما سرمايه اجتماعی ، حتی كمتر از اين ملموس بوده و در روابط ميان افراد تجسم می يابد و موقعی سرمايه اجتماعی به وجود می آيد كه روابط ميان افراد به شيوه ای دگرگون شود كه كنش را تسهيل نمايد (ناطق پور  و  فیروز آبادی ؛   1385 : 162 ).کلمن (1988 ) در تعریف سرمایه اجتماعی آن را به عنوان  تابع در نظر گرفته و آن را دارای موجودیت واحد نمی داند و معتقد است که ، سرمایه اجتماعی در سازمان های مختلف متفاوت است اما دارای 2 عنصر مشترک :  1- جنبه ساختار اجتماعی و 2-تسهیل اقدامات خاص برای افراد و شرکت ها می باشد.

هم چنین کلمن ( 1990 ) بیان داشته واژه سرمایه دلالت می کند که سرمایه اجتماعی همانند سایر اشکال سرمایه  ماهیتی زاینده و مولد دارد ، یعنی ما را قادر می سازد ارزش ایجاد کنیم، کارها را انجام دهیم، به اهدافمان دست یابیم، ماموریت هایمان را در زندگی به اتمام رسانیم و به سهم خویش به دنیایی یاری رسانیم که در آن زندگی می کنیم.  وقتی می گوییم سرمایه های اجتماعی زاینده و مولد هستند، منظور این است که هیچ کس بدون آن موفق نیست و حتی زنده نمی ماند  (الوانی و  شیروانی ؛  1383 :  17 ).فوکویاما (1995 ) سرمایه اجتماعی را به عنوان ” توانایی افراد برای کار تعریف شده با هم و برای رسیدن به اهداف مشترک در گروه ها و سازمان ها می داند ” Fu ; 2004 : 19)) بعدها فوکویاما  ) 1999) تعریف دیگری از سرمایه اجتماعی ارائه می دهد و می گوید: سرمایه اجتماعی را به سادگی می توان به عنوان وجود مجموعه معینی از هنجارها یا ارزشهای غیر رسمی تعریف کرد. ( زمردیان و  رستمی ؛  1389 :  51) پیر بوردیو  جامعه شناس فرانسوی، به عنوان اولین دانشمندی که به تجزیه و تحلیل نظام مند مفهوم سرمایه اجتماعی پرداخته است.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 170صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0