<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  قابليت سازماني</span>
تاریخ انتشار:
10 مارس 2022
دسته بندی:

 قابليت سازماني: با بررسي ادبيات موضوع مربوط به شایستگی‌ها و بررسي تعاريفي كه در مورد شايستگي ارائه شده است، اولين چيزي كه به خوبي مشخص می‌شود فقدان تعريف واحد و اصطلاح شناسي مشخص و معين در مورد شايستگي و معنا و مفهوم آن است. شايستگي (صلاحيت) در لغت به عنوان درخور، سزاوار، كفايت كننده، قابل پذيرش، توانا و دارنده آمادگي كافي براي وارد شدن به حرفه خاص مطرح شده است و ارتباط مستقيمي با داشتن گواهي در آن حرفه دارد (صافي، 1376: 55).فرهنگ آكسفورد (2003) شايستگي را به عنوان «قدرت، توانايي و ظرفيت انجام دادن يك وظيفه» تعريف می‌کند.سينگلا و همكاران (2005) شايستگي را به عنوان «توانايي يك دانشجو/كارگر در قادر ساختن او براي انجام وظايف به طور كامل، يافتن راه‌حل‌ها و تشخيص آن‌ها در موقعیت‌های كاري» در نظر می‌گیرند. هانستين (2000) بيان می‌کند شايستگي عموماً به عنوان مجموعه رفتارها يا فعالیت‌های مرتبط، انواع دانش، مهارت‌ها و انگیزه‌هاست كه پیش‌نیازهای رفتاري، فني و انگيزشي براي عملكرد موفقیت‌آمیز در يك نقش يا شغل مشخص است. وقتي ما درباره شايستگي فكر می‌کنیم آنچه كه معمولاً به ذهن می‌آید، دانش، مهارت‌ها و توانایی‌هاست. شايستگي توسط بسياري از مردم به عنوان خصوصيات فردي تعريف می‌شوند، برخي بر قابل آموزش بودن آن تأکید دارند، ديگران اعتقاد دارند كه برخي از شایستگی‌ها تا اندازه‌ای غيراكتسابي (ذاتي) است .

نكته‌ای كه در زمينه تعريف شايستگي بايد بدان توجه داشت اين است كه معمولاً دو تعريف مرتبط در زمينه شايستگي ارائه می‌شود؛ اولي نشانگر توانايي يك فرد براي انجام کارهای مربوط به شغل به گونه‌ای اثربخش است و تعريف دوم عبارت است از آنچه يك فرد براي عملكرد اثربخش نياز دارد. اين دو تعريف خيلي به يكديگر نزديك اما متفاوتند. دومي دربردارنده آن چيزي است كه براي موفقيت در يك شغل لازم است ،در حالی که اولي با درجه‌ای از آنچه كه يك فرد آنچه را كه براي يك شغل مهم است انجام می‌دهد ارتباط دارد.آرمسترانگ (2000) براي حل اين ابهام واژه قابليت را به جاي واژه شايستگي پيشنهاد می‌کند. وي بيان می‌دارد كه سازمان‌ها به طور روز افزوني از واژه قابليت به جاي واژه شايستگي شغلي (يا شايستگي رفتاري) استفاده می‌کنند. قابليت عبارت است از آنچه افراد بايد بدانند و قادر به انجام آن باشند و اينكه چگونه بايد براي انجام درست نقش‌های خود رفتار كنند. بنابراين اين واژه در برگيرنده دو مفهوم شايستگي رفتاري و شايستگي شغلي است.قابلیت‌ها بايد جدا از منابع تعريف شود.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 23 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0