<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری رفتار شهروند سازمانی 26</span>
تاریخ انتشار:
20 جولای 2021
دسته بندی:

رفتار شهروندي سازماني: رفتار سازماني و مطالعه رفتار به عنوان يکي از حوزه هاي تحقيقاتي و مطالعاتي بسياري از محققان  از سال­هاي نخستين دهه 1960 جديت بيشتري يافته است. از آنجايي که رفتارهايي که در زندگي  اجتماعي بروز  مي­کنند. تحت تأثير عوامل متعددي از جمله عوامل اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي هستند، به خوبي اهميت تقسيم بندي ها و مطالعات اين حوزه براي مديران وسازمان ها بارز است. مباحثي نظير ادارک، انگيزش، نگرش هاي شغلي و…. از جمله مواردي هستند که به بررسي درمورد ريشه بسياري از رفتارهاي انسانها در محيط کار مي­پردازند. اما در دو دهه اخير بحث جديدي مطرح شده است که نه تنها نظر رفتارشناسان بلکه مورد  توجه روانشناسان و جامعه شناسان هم قرار گرفته است “رفتار شهروندي سازماني” نام دارد. با توجه به اينکه امروزه برخلاف مکاتب اوليه رفتار سازماني ديگر فقط به رفتارهايي که در شرح شغل و شرايط احراز،

از شاغلان انتظار مي رود، نمي پردازد بلکه به رفتارهاي اختياري و فرا وظيفه اي که در افزايش عملکرد اثربخش سازمان با توجه به اينکه اثربخشي به عنوان يکي از دغدغه هاي مديران است، هم مي پردازد. رفتار شهروندي سازماني به عنوان رفتاري است که فراتر از عملکرد وظيفه اي و مهارت فني بوده و به صورت داوطلبانه و اختياري  از سوي کارکنان بروز مي‌کند. پودساکوف بر اين باور است که شهروندي خوب تفکري است که تنوعي از رفتارهاي کارکنان را شامل مي‌شود که برخي از مصداقهاي آن عبارتند از : انجام وظايف جانبي، کمک رساني داوطلبانه به ساير افراد در کارشان، توسعه حرفه اي در زمينۀ کاري خود، اطاعت از مقررات سازمان حتي در مواردي که کسي بر او نظارت ندارد، تلاش در جهت ارتقاء و کمک به سازمان و حفظ نگرش و تحمل ناملايمات در کار(Bolino&Turnley, 2003,p.60).مفهوم رفتار شهروندي سازماني ريشه در نوشتارهاي چستر بارنارد (1938) در مورد تمايل به همکاري و مطالعات کتز و کان (1966و1964) در مورد عملکرد و رفتارهاي خودجوش و فراتراز انتظارات ناشي شده است. با اين وجود واژۀ رفتارشهروندي سازماني و تحقيقات اصلي بر روي اين مفهوم از زماني که ارگان  (1983) و بت من، آن را با اين نام (رفتار شهروندي سازماني ) معرفي کردند­، آغاز گرديد. در سالهاي بعد مطالعات زيادي برروي اين مفهوم صورت گرفت که هرکدام از واژه هاي جديدي براي توصيف اين مفهوم استفاده کرده اند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 73 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0