<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری  تجهیز منابع بانک ملی</span>
تاریخ انتشار:
20 نوامبر 2021
دسته بندی:

تجهیز منابع پولی در صنعت بانکداری:اوایل شکل گیری صنعت بانکداری ، تجهیز منابع یا به عبارت دیگر جمع آوری سپرده ها اصلی ترین وظیفه سامانۀ بانکی بوده است و بانک ها نقش واسطه گری را بین سپرده گذاران و وام گیرندگان ایفا می نمودند . بانک ها به جز نقش واسطه گری و بالا بردن قدرت نقدینگی ، خارج از وظیفه سنتی خود در زمینه های مالی غیر بانکی نیز خدمات متعددی به مشتریان ارائه می دهند و خدمات نوین مانند بانکداری سرمایه گذاری ، انجام امور بیمه و مسکن و تولید باعث شده منابع جدیدی به بانک ها سرازیر شود . در عصر حاضر مؤسسه های مالی و بانک ها برای تجهیز منابع مالی نیاز به تغییرات اساسی در محصولات و خدمات خود دارند و یا خدمات ساده و ساختار سنتی بانکداری واسطه گری نمی توانند در عرصه های جهانی به به تجهیز منابع بپردازند .مشتریان نیز برای اینکه وجوه خود را به بانکها واگذار کنند متقاضی خدمات جدیدی می باشند .در بانکداری کلاسیک  جذب منابع مالی از سه طریق انجام می گیرد :سپرده های جاری.سپرده های پس اندازسپرده های ثابت یا مدت دار.در این سامانه بین سپرده گذار و بانک یک رابطۀ مستقیم وجود دارد که این رابطه مستقیم رابطۀ داین و مدیون یا بدهکار و بستانکار است . سپرده های جاری یک طلب عندالمطالبه محسوب می گردد و باز پرداخت آن در هر زمانی به تقاضای مشتری از جانب بانک الزامی است . در بانکداری کلاسیک در مورد سپرده های پس انداز و سپرده های ثابت ضمن آنکه رابطه داین و مدیون وجود دارد ، در قرار داد اخذ سپرده طبق عرف و قرار معمول رقمی تحت عنوان بهره  به سپرده تعلق می گیرد.

(همان منبع ،19)در ایران با توجه به قوانین بانکداری اسلامی تجهیز منابع پولی  به دو صورت انجام می گیرد :1- از طریق منابع مالکانه : منابع مالکانه شامل سرمایه ها ، ذخایر و اندوخته ها ، سپرده های قرض الحسنه جاری و پس انداز و سایر مانده های بستانکاری توزیع شده مشتریان نزد شعب است که در حکم سپرده های قرض الحسنه است ، و چون طبق موازین شرعی قرض گیرنده مالک قرض می شود ، لذا با مالک شدن این منابع به وسیله بانک ، رابطۀ مؤسسه و سپرده گذاران قرض الحسنه و سپرده های مشابه ، رابطۀ داین و مدیون است.2-از طریق منابع وکالتی : منابع وکالتی شامل سپرده های سرمایه گذاری مدت دار ( کوتاه مدت و بلند مدت ) مشتریان بانک است که بانک در مصرف آن منابع ، با وکالت از طرف سپرده گذاران ، اقدام به سرمایه گذاری و فعالیّت انتفاعی و اقتصادی می نماید .در این شکل از قبول سپرده ، بین بانک و سپرده گذار رابطۀ داین و مدیون وجود ندارد و پرداخت مبلغ اضافه روی اصل سپرده به سپرده گذار ربا محسوب نمی شود ، بانک این قبیل سپرده ها را در معاملات موضوع قانون عملیات بانکی بدون ربا به جای موکل و در شکل سرمایه ملکی موکل به کار گرفته و سود حاصل از این عملیات را نیز پس از کسر کارمزد یا حق الوکاله ، بین سپرده گذاران به نسبت مبلغ و مدت تقسیم می نماید. ( بهمند ،محمد، بهمنی ،محمود، 1384 ،41 )

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:31 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0