مفهوم عملکرد نوآوری چیست؟

ازنظر مونتس عملکرد نوآوری به‌عنوان عامل مهم و حیاتی برای سازمان‌ها به‌منظور ایجاد ارزش و مزیت رقابتی پایدار در محیط پیچیده و متغیر امروزی می‌باشد. سازمان‌ها با نوآوری بیشتر، در پاسخ به محیط‌های متغیر و ایجاد و توسعه قابلیت‌های جدیدی که به آن‌ها اجازه دهد به عملکرد بهتری برسند موفق‌تر خواهند بود .

عملکرد نوآوری ترکیبی از موفقیت‌های کلی سازمان درنتیجه تلاش‌های صورت گرفته جهت نو کردن، بهبود دادن و به‌کارگیری جنبه‌های مختلف نوآوری در سازمان می‌باشد. عملکرد نوآوری در ادبیات موضوع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پیشران‌های سایر جنبه‌های عملکردی سازمان با توجه به تلاش‌های مداوم که به‌منظور بهبود، تجدید، اکتشاف، یادگیری از اشتباهات و سازش با محیط رقابتی به‌سرعت متغیر صورت می‌گیرند، انگاشته شده است .

نوآوری به‌عنوان یک ایده یا رفتار مربوط به یک محصول، خدمت، دستگاه، سیاست و برنامه‌هایی که جدید می‌باشد و موردپذیرش سازمان قرارگرفته است، قلمداد می‌شود .نوآوری را باید فرآیندی شامل طرح ایده نو، کسب دانش لازم از طرق مختلف، تبدیل ایده و دانش یا تکنولوژی به محصول یا خدمت جدید و ارائه آن به بازار (مشتری) و پذیرش آن از سوی مشتری دانست.

نوآوری به‌عنوان اجرای موفقیت‌آمیز ایده‌های جدید تعریف می‌شود. درنتیجه عملکرد نوآوری نیازمند روش­های جدیدی برای حل مسائل و دستیابی به موفقیت تجاری می‌باشد .چون فرآیند نوآوری اغلب طولانی و نامطمئن است، سازمان‌ها باید بر اهمیت و ارزش نوآوری به‌عنوان اولویت­های سازمان تأکید کنند و مکانیسم­های رسمی را برای اندازه‌گیری رفتارها و نتایج نوآوری ارائه دهند .نوآوری در سازمان به‌عنوان منبع مهم مزیت رقابتی است و ازاین‌رو مطالعه آن در جهت موفقیت سازمان امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

ضرورت عملکرد نوآوری

نوآوری فرآیند کسب اندیشه‌ای خلاق و تبدیل آن به محصول، خدمت و یا یک روش عملیاتی مفید باهدف ارتقاء عملکرد سازمانی می‌باشد. امروزه با توجه به محیط رقابتی، سازمان‌ها در معرض تحول و دگرگونی بوده و موفقیت نهایی و حتی گاهی بقای سازمان‌ها به میزان توانایی برنامه­ریزان در ایجاد نوآوری و به‌کارگیری افکار و ایده‌های نو بستگی دارد. با در نظر گرفتن نقش اساسی و تأثیرگذار فرهنگ‌سازمانی و با توجه به اینکه گسترش فرهنگ مناسب میان مدیریت و کارکنان موجب تحکیم تعهد سازمانی، ارتقاء رفتار سازمانی، بهبود عملکرد و افزایش بهره­وری می‌شود. لذا با نهادینه کردن فرهنگ نوآوری در سازمان، یک نظام حمایتی برای پرورش نوآوری به وجود می‌آید .

شاخص‌های عملکرد نوآوری

در “کتاب مدیریت توسعه تکنولوژی جدید” سوده و شرمن بیان‌شده است که باوجود فشار رقابتی حاکم بر بازار، اندازه‌گیری عملکرد نوآوری از اهمیت خاصی برخوردار است و محققین و کاربران، نیازمند شاخص‌های مناسبی برای مطالعه عملکرد نوآوری هستند و در تحقیقات انجام‌شده ارتباط مثبت بین عملکرد نوآوری و عملکرد سازمان اثبات‌شده است .پژوهش‌های فراوانی در رابطه با سنجش عملکرد نوآورانه وجود دارد نتایج حاصل از پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که به‌صورت ویژه، به موضوع نوآوری توجه می‌کنند، سهم بازار و سود خود را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌دهند.

عملکرد نوآورانه اغلب با بررسی تعداد دستاوردهای آشکار، گزارش‌های ثبت‌شده و پروژه‌های جدید که سازمان در روال کاری خود بر عهده می‌گیرد، تعیین می‌شود. هم­چنین مقایسه کیفیت و کارکرد محصولات جدید و فرآیندهای نو با رقبا نیز نشان‌دهنده نوآورانه عمل­کردن سازمان است. شهرت وجهه در بازار نیز ازجمله عوامل تعیین‌کننده دراین‌باره است .شاخص‌های عملکرد نوآوری به سه گروه؛ نوآوری در محصول ، نوآوری در فرآیند  و نوآوری سازمانی  تقسیم می­شوند. در زیر برخی از شاخص‌های این سه گروه ارائه‌شده است .

نوآوری در فرآیند

نوآوری در فرآیند عبارت است از روش‌های جدید تولید کالاها و خدمات. موضوع این است که محصولات موجود چگونه تولید می‌شوند؟ برخی نوآوری‌های محصولات به نوآوری‌های در فرآیند تبدیل می‌شوند. این تبدیل تنها به محصولات سرمایه‌ای مربوط می‌شود و نه محصولاتی که بی‌واسطه مصرف می‌شوند (محصولات یا کالاهای مصرفی). به‌عنوان‌مثال یک روبات صنعتی زمانی که تولید می‌شود به‌عنوان یک کالا است اما زمانی که در فرآیند تولید بکار می‌رود یک نوآوری فرآیند محسوب می‌شود.

نوآوري سازمانی

نوآوري سازمانی به استفاده از روش‌های جدید در فرآیندها و فعالیت‌های مدیریتی سازمان اطلاق می‌شود نظیر نوآوري در انجام فعالیت‌های بازاریابی، طراحی ساختار سازمان،تأمین مالی و تخصیصی منابع و غیره.

نوآوری در محصول

نوآوری‌های محصول شامل محصول بهتر یا جدیدتر است که تولید می­شوند و به فروش می­رسند. این سؤال مطرح است که چه چیزی تولید می‌شود؟ نوآوری محصول شامل کالاهایی با مواد اولیه جدید و نیز خدمات غیرقابل لمس جدید می­باشد .یکی از مد­ل­های مطرح درزمینه توسعه محصول جدید، مدل راهبرد رقابتی آنسف می‌باشد که در شکل 10.2. نمایش داده‌شده است. این مدل برای راهبرد جانشینی محصول با توجه به مأموریت شرکت در محیط رقابتی پیشنهادشده است. راهبردهاي موردنظر به ترتیب عبارت‌اند از:

  • نفوذ در بازار: این راهبرد برای نفوذ در بازار و افزایش سهم بازار فعلی صورت می‌گیرد. بازنگری در سیستم توزیع و قیمت‌گذاری از مهم‌ترین عناصر این راهبرد هستند.
  • توسعه بازار: برای ایجاد بازارهای جدید از این راهبرد استفاده می‌شود. افزایش فروش، صرفه‌جویی در مقیاس و سودآوری از نتایج این راهبرد هستند.
  • توسعه محصول: این رویکرد ایده‌های نو را در محصول اعمال می‌کند و منجر به توسعه محصول می‌گردد.
  • متنوع سازی: این نوع راهبرد مخاطره­پذيرترين راهبرد آنسف است که برای تولید محصولات جدید در بازارهای جدید و با توجه به سیاست‌های متنوع سازی صورت می‌گیرد.

در این تحقیق، نوآوری در محصول شامل بهبود پیوسته محصولات سه سال گذشته و ارائه محصولات بیش‌تر و جدیدتر نسبت به رقبا در سه سال گذشته است. رویکرد نوآورانه در گرایش کارآفرینانه متفاوت از عملکرد نوآوری می‌باشد و به معنای توجه و تمایل مدیران به فعالیت‌های تحقیق و توسعه، توجه به ارائه ایده‌های جدید کارکنان بدون در نظر گرفتن موقعیت آن‌ها، مشهود بودن تغییرات در خطوط محصولات و تمایل مدیران به کنار گذاشتن باورهای قدیمی و اتخاذ راهکارهای جدید است.

منبع

براتی ،مهدیه(1394)، تأثیر گرایش کارآفرینانه و تعهد سازمانی بر عملکرد صادرات، پایان‌نامه کارشناسی ارشد ،مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربيت مدرس

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0