ساختار آموزش وپرورش

یکی از نظام‌های مهم و مؤثر در جهان امروز و آینده ، نظام آموزش و پرورش هر کشور است. در ایران در طول قرن های متمادی، مکتب خانه ها و مدرسه های علوم دینی و هم چنین مدارس به سبک جدید عهده دار انتقال فرهنگ بشری و فرایند یادگیری و یاد‌دهی به کودکان و نوجوانان و جوانان بوده اند. ساختار آموزش و پرورش ایران در گذشته تا کنون دارای تغییرات متفاوتی بوده است  و هم اکنون عبارت است از:

  1. دوره کودکستان:این دوره معمولا از 3 تا 4 سالگی آغازشده و مدت آن دو سال است
  2. دوره دبستان(ابتدایی): این دوره از 6 سالگی آغاز شده وتا 12 سالگی به طول می انجامدو به تازگی مدت آن از 5 سال به 6 سال افزاش یافته است.
  3. دوره متوسطه: یکی از مهم ترین دوره های تحصیلی است ، دروه ای که گروه سنی 14 تا 17 سال در آن تحصیل می کنند. این دوره در سال ها اخیر به شش سال افزایش یافته که شامل دوره اول یا مقدماتی و دوره دوم یا پیشرفته است.
  4. آموزش عالی: این دوره از سیزدهمین سال تحصیلی آغاز می شود و دانشجویان در دوره های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند.

آموزش ابتدایی

یکی از دوره های مهم آموزشی در دنیا دوره ابتدایی است. در گذشته آموزش ، بيشتر از طريق خانواده ها انجام مي شد و جنبه غير رسمي داشت، با گذشت زمان در کشورهاي مختلف ، نظام هاي آموزشي رسمي با ساختار بسيار منظم و برنامه ريزي شده ، شکل گرفت . در ايران با وجود تاريخ و تمدن کهن ، سيستم آموزشي در طول تاريخ دچار تحول گرديده و تحولات بسيار وسيعي در مقاطع مختلف رخ داده است؛ البته دوره ابتدايي با اين اسم ، در نظام آموزشي ايران وجود نداشت . قبل از تشکيل نظام آموزشي نوين ، در ايران بيشتر مکتب خانه و مدارس ديني وجود داشت ، افراد روحاني ، مکتب خانه را اداره مي کردند و دروس قرآن و ادبيات فارسي به کودکان آموخته مي شد . بعد از انقلاب مشروطه در سال ١٢٩٠ هجري شمسي ، قانون معارف براي اولين بار تصويب شد ، در نتيجه آموزش ابتدايي را به عنوان اولين مرحله ساختار نظام آموزشي نوين ايران معرفي نمود و لزوم بسط و گسترش آموزش ابتدايي نوين در تاريخ ايران ، براي اولين بار مطرح شد . این سطح از آموزش در ایران با نام های تعلیمات اجباری، تعلیمات ابتدایی، آموزش همگانی و مرحله اول آموزش عمومی خوانده می شود. در سال ١٣٢٢ طبق قانون تعليمات اجباري ، آموزش ابتدايي به عنوان يک دوره آموزش عمومي و تعليمات اجباري ، مطرح و همگاني شد.
طبق ماده دوم قانون تعليمات اجباري ، طول دوره آموزش ابتدايي ، شش سال تعيين شد ، ولي در سال ١٣٤٥ هجري شمسي ، مدت اين دوره به پنج سال تقليل پيدا کرد ، اما مجددا در سال   1391این دوره به شش سال افزایش یافت.

دوره ابتدایی در رشد و تکوین شخصیت کودکان اهمیت بسزایی دارد. آموزش و پرورش در ا یران  در مراکزی به نام دبستان انجام می گیرد، دبستان عبارت است از: یک واحد تربیتی که بوسیله یا با اجازه آموزش و پرورش برای تربیت کودکانی که در سنین شش تا دوازده سال هستند ، تأسیس می شود. دلایل زیادی برای توجه به آموزش و پرورش ابتدایی وجود دارند که برخی از آ نها عبارتند از:

  1. حق برخورداری از آموزش و پرورش ابتدایی برای کودکان
  2. گسترش آموزش دوره ابتدایی در روستا ها برای ریشه کن کردن بیسوادی
  3. بروز به موقع مشکلات خواندن و حساب کردن برای پیشگیری از مشکلات بعدی
  4. جبران مشکلات ، ضعف ها و نارسایی های تربیتی کودکان از طریق آموزش و پرورش ابتدایی
  5. جلوگیری از افت تحصیلی و کاستی های آموزشی در دوره های بعدی
  6. بدلیل مرحله خاص رشد کودک در ان دوره ، توجه به آموزش و پرورش ابتدایی وسرمایه گذاری در آن برای کشور اهمیت زیادی دارد.

منبع

آقاجانی،زری(1393)، اثر بخشی روش تدریس مبتنی بر یادگیری ترکیبی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0