راهبردهای سازش ‎یافته و سازش نایافته

مقابله می‎تواند به شیوه‎ای انجام پذیرد که به شخص کمک کند تا تنش را کاهش داده و بدن را به حالت تعادل خود برگشت دهد.‎این شیوه‎ی مقابله را راهبردهای سازش‎ یافته می ‎نامند. برخی از راهبردهای مقابله‎ای، پاسخ‎های سازش نایافته‎اند که موجب می‎شوند، نیازها، تمایلات و تنش ارگانیسم شدیدتر شود و بدن در وضعیت بی ثبات قرار گیرد.

مقابله سازش‎یافته

به کارگیری راهبردهای سازش‎یافته مقابله‎ای پیامدهای مثبت و طولانی مدت دارد. به‎این ترتیب که تنش به وسیله‎ی تلاش‎های فرد کاهش می‎یابد و به دنبال آن سطح عزت نفس و مهارت وی افزایش پیدا می‎کند و سلامت او تامین می‎شود. در عین حال شخص در برابر عوامل تنش زا که در‎اینده با آنها مواجه می‎شود نیز مقاوم تر می‎گردد.به نظر پاول و انرایت، مقابله‎ی سازش‎یافته ابتدا شامل تشخیص خواسته‎ها و عوامل تنش زای بیرونی و آگاهی از منابع شخصی مقابله می‎شود؛ به‎این معنی که شخص اول باید نسبت به آنچه در جریان است، آگاهی پیدا کند. سپس باید به دنبال راه حل‎هایی برای کاهش خواسته‎های بیرونی و تغییر زندگی، تعیین هدف، تصمیم گیری در مورد اولویت‎ها در تنظیم زمان، ابراز وجود بیش از پیش،‎یافتن راه چاره برای کاهش خواسته‎های درونی ؛ زمانی را صرف‎ایجاد آرامش بدنی خود کردن، تغییر الگوهای ناموثر تفکر، ابراز هیجان‎های سرکوب شده و تلاش در جهت تغییر رفتار بگردد.

مقابله سازش نایافته

راهبردهای سازش نایافته مقابله‎ای، شیوه‎هایی از مقابله‎ای و مولد مشکلات بعدی هستند. پاول وانرایت ، مقابله‎ی سازش نایافته را‎این طور توصیف می‎کنند: ناتوانی از تشخیص و فهم آنچه در جریان است ؛ شامل تفسیرهای غیر منطقی و مصیبت بار در مورد موقعیت موجود‎یا نشانه‎های جسمانی ناشی از موقعیت. راهبردهای سازش نایافته به طور معمول به‎ایجاد حلقه‎ی معیوب افزایش اضطراب و نگرانی منجر می‎شوند. پاسخ‎های سازش نایافته شامل موارد زیر است: از دست دادن اعتماد به نفس، اجتناب از موقعیتی که مولد اضطراب است، کناره گیری از حمایت اجتماعی، خشم و خشونت و خصومت، سواستفاده از داروهای آرام بخش، مصرف مواد مخدر، مشکلات جسمانی و انتخاب ؛ نقش بیمار

مقابله‎ی اجتنابی و برخی از جنبه‎های مقابله‎ی گرایشی از روش‎های سازش نایافته محسوب می‎شوند. موس و اسکافر،  مقابله‎ی اجتنابی ، بخصوص خیالبافی و برون ریزی هیجانی  را با سازش‎یافتگی پایین توام می‎دانند و بویژه برون ریزی هیجانی را عامل خطرزایی محسوب می‎کنند که با افسردگی بیشتر، و دیگر شاخص‎های ناکارآمدی ارتباط دارد. همچنین استفاده از مقابله‎ی اجتنابی با احساس تنش بیشتر در همان زمان و‎اینده ارتباط بیشتری دارد. علاوه بر آن، فرزندان مادرانی که اغلب بر مقابله‎های اجتنابی متکی‎اند، ناکارآمدی بیشتری را تجربه می‎کنند.

منبع

رنجبر،خدیجه(1392)،رابطه بین سازوکارهای دفاعی وسبک های مقابله بارضایتمندی زناشویی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشکاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0