مفاهيم اساسي بازاريابي

نیاز:نیاز همان احساس محرومیت است .

خواسته  :خواسته شکلي است که نيازهاي انسان (تحت تأثير فرهنگ و شخصيت)به خودمي گيرد خواسته شکل برآورده ساختن نيازها است.

تقاضا  :تقاضا، توانايي رفع خواسته است.

محصول: محصول، چيزي است که قادر به ارضاي يك خواسته باشد. محصول تنها به اشياي فيزيکي محدود نشده بلکه عامل اساسي در هر محصول، خدمتي که ارائه مي دهد و فوايدي که دارد و براي هر خريدار ارزنده است؛ مي باشد.

مبادله  :يکي از روش هاي ارضاي نيازهاي افراد، مبادله است. در مبادله بايد؛  دوطرف وجودداشته باشد، هر طرف چيزي با ارزش براي طرف ديگر داشته باشد، هر طرف مجاز به پذيرش يا رد پيشنهاد طرف ديگر باشد.

بازار :بازاريابان، فروشندگان را به عنوان صنعت و خريداران را به عنوان بازار در نظر مي گيرند. بازار محلي براي مبادلات بالقوه است. اگر براي يك محصول، حتي يك نفر وجود داشته باشد که توانايي و تمايل به خريد آن را داشته باشد مي توان گفت که بازار براي آن محصول وجود دارد.

تعريف بازاريابي و اهداف آن

بازاريابي چيست؟ بعضي افراد تصور مي كنند كه بازاريابي تنها تبليغ كردن و فروش است. اما ما هرروزه با پيا مهاي بازرگاني تلويزيوني، نامه هاي پستي، آگهي هاي تبليغاتي در روزنامه ها و اينترنت بمباران مي شويم؛ بنابراين فروش و تبليغات تنها قسمت نمايان روش هاي بازاريابي است كه همچون يك قطعه يخ شناور، نيمه نمايان آن بسيار كمتر از كل آن مي باشد. امروزه، بازاريابي را نبايد همچون گذشته معادل فروش در نظر گرفت كه شامل معرفي و فروش بود، بلكه بازاريابي به معني برآورده كردن نيازهاي مشتري مي باشد. اگر بازارياب خوب عمل كرده و نيازهاي مشتري را به درستي تشخيص دهد، محصولي با ارزش بالا و قيمت مناسب توليد گردد، به خوبي توزيع شود و به . شكلي مؤثر معرفي شود، به سادگي به فروش مي رسد.

بنابراين مي توان بازاريابي را بصورت زير تعريف کرد:

بازاريابي، فرآيند پاسخ گو براي شناسايي، پيش بيني و برآورده ساختن سودآور نيازهاي مشتريان است. با اين شيوه، سازمان قادر خواهد بود محصولات يا خدمات خود را مطابق با نيازهاي مشتريان قرار دهد و نه اينکه چيزي را توليد کند و انتظار رسيدن مشتريان را داشته باشد . هدف از بازاريابي، افزايش فروش است. هدف از بازاريابي، درك درست مشتريان و ارائه محصول يا خدمتي متناسب با آن ها است به طوري که آن محصولات، خود را به فروش برسانند .

مديريت بازاريابي

مديريت بازاريابي عبارتست از تجزيه و تحليل، طر حريزي، اجرا و کنترل برنامه هاي تعيين شده براي فراهم آوردن مبادلات مطلوب با بازارهاي مورد نظر به منظور دست يابي به هدف هاي سازمان.

 اهداف نظام هاي بازاريابي

در زمينه انتظاراتي که يك جامعه از سيستم بازاريابي دارد، 4 هدف وجود دارد:

  • به حداكثر رساندن مصرف

عده اي از مديران واحدهاي اقتصادي بر اين باورند که به حداکثر رساندن مصرف مي تواند به نوبه خود، توليد، اشتغال و ثروت را به حداکثر برساند.

  • به حداكثر رساندن رضايت مشتري

بر اين اساس، هدف سيستم بازاريابي حداکثر کردن رضايت مشتري است نه افزايش کمي مصرف؛چرا که به اعتقاد برخي ديگر از مديران، زماني خريد يك محصول جديد به حساب مي آيد که به رضايت خريدار بيانجامد.

  • به حداكثر رساندن حق انتخاب

برخي از بازاريابان معتقدند که هدف سيستم بازاريابي بايد به حداکثر رساندن تنوع محصولات وحق انتخاب مصرف کننده باشد؛ به اين ترتيب سيستم بازاريابي فرصت يافتن کالاهايي را در اختيارمصرف کنندگان قرار مي دهد که با ذائقه ايشان سازگار باشد و رضايت ايشان را نيز تأمين مي نمايد.

  • به حداكثر رساندن كيفيت زندگي

بسياري ديگر بر اين باورند که هدف سيستم بازاريابي بايد ارتقا کيفيت زندگي باشد؛ که اين امرتنها محدود به کيفيت، کميت، موجود بودن و هزينه محصولات نيست بلکه کيفيت فيزيکي وفرهنگي محيط زيست را نيز شامل مي شود .

منبع

عزیززاده، زهرا(1393)، اولویت بندی ورتبه بندی عناصرآمیخته بازار یابی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0