رقابت بین بازارها و شفافیت در اقتصاد

جهانی شدن، رقابت‌پذیری

اکنون بازارهای مالی یکپارچه‌تر از گذشته شده‌اند و آزادسازی حساب سرمایه و مقررات‌زدایی بازار‌های مالی بطور قابل توجهی به این پدیده در کشورهای صنعتی کمک کرده است. در این میان شفافیت اطلاعات نقش، بسزایی ایفا می‌نماید. سرعت و حجم انتقال اطلاعات مالی به طرز شگرفی بالا رفته و دسترسی به حجم قابل توجهی از اطلاعات در هر زمان و همه جا مقدور است.

این انتقال اطلاعات، رقابت در عرصه ارایه خدمات مالی را افزایش می‌دهد، به این صورت که مشارکت رقبای خارجی در بازارهای محلی با سهولت بیش‌تری انجام و فرآیند قیمت‌گذاری شفاف‌تر می‌شود. در کنار این امر، با وجود گسترش رابطه متقابل و بالا رفتن شفافیت بازارهای مالی، قیمت دارایی‌ها و جریان‌های مالی سریع تر تعدیل می شوند، زیرا فعالان بازار در چنین شرایطی قادرند بلافاصله نسبت به هرگونه اطلاعات و اخبار تازه واکنش نشان دهند.

به طور کلی دولت‌های ملی می‌بایست مشارکت کشورهایشان را در اقتصاد جهانی مدیریت و رهبری کنند، شرایط و ظرفیت بهره‌برداری مطلوب از فرصت‌های جهانی شدن را فراهم آورند و با پیگیری سیاست‌های مناسب و شفاف، از تاثیرات مثبت این پروسه بر اقتصادهای ملی‌شان بهره‌مند شوند.

ارتباط بازارهای مختلف با یکدیگر

در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین موضوعات در شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، ارتباط بازارهای مختلف و اثر متقابل آن‌ها بر یکدیگر بوده است. در کنار بحث جهانی شدن، به صورت آزمون‌های تجربی اثبات شده که همه بازارها (چه مالی و چه غیرمالی، داخلی و بین المللی) با یکدیگر مرتبط هستند و از هم تاثیر می‌پذیرند. این ارتباط به این صورت است که بورس‌های سهام در سطح جهانی با یکدیگر مرتبط هستند و به طور قابل توجهی از بازار کالا و اوراق قرضه تاثیر می‌پذیرند. قیمت اوراق قرضه و سهام به میزان زیادی تحت تاثیر مستقیم بازارهای کالا است و همچنین قیمت کالاها از جمله نفت و طلا به نوبه خود به روند تغییرات ارزها بستگی دارد و تغییرات نرخ ارز بازدهی سهام، بازار اوراق قرضه و بازار سهام تحت تاثیر تغییرات بازار پول است.

رویدادهای گذشته آشکارا نشان می‌دهد که بازارها از یکدیگر جدا نیستند و حرکت‌های آن‌ها در یک فضای عایق‌بندی شده صورت نمی‌پذیرد. در این میان اقتصاد ایران، صنایع و کسب و کارهای مختلف آن نیز تحت تاثیر روند بازارهای مالی و کالا هستند. بنابراین توجه به دوره‌های رکود و رونق اقتصادی در کنار روابط و کنش بین بازارها بسیار با اهمیت است.

امروزه با نوسان ارزش دلار یا تغییر قیمت طلا، نفت و نرخ بهره وضعیت کسب و کار تغییر می‌یابد و هر کدام از آن‌ها ممکن است شرایط جدیدی برای بازار و در نتیجه موضع معاملاتی یا دیدگاه سرمایه‌گذاری پدید آورند. به طور طبیعی سازمان‌ها، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران به وضعیت نفت، طلا، دلار، شاخص‌های سهام، شرایط اقتصاد بین‌الملل، بازار فلزات، وضعیت سیاسی جهانی و دیگر موارد توجه نشان می‌دهند.

تقریباً همه سرمایه‌گذاران و بنگاه‌های اقتصادی به وضعیت دلار توجه دارند. به نظر می‌رسد تا زمانی که بازارها و بخش‌های مختلف اقتصاد روی یکدیگر به نوعی تاثیر می‌گذارند، این دلیل قانع‌کننده‌ای باشد که هرکسی برای کسب آگاهی بیش‌تر اثر و رابطه بین بازارها را به عنوان یک دانش بیاموزد و از مزیت‌های آن در راستای تحلیل و سرمایه‌گذاری بهره گیرد.

منبع

نظری، علی(1393)، ریسک و بازده در سرمایه گذاری های جایگزین طلا، ارز و سهام، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0