مطالعه ی می‌یر و هرسکویچ  درمورد تعهد چیست ؟

می‌یر و هرسکویچ تأثیر متغیرهای زیادی را بر تعهد، موردبررسی قرار دادند. آن‌ها اعتقاد دارند که همه‌ی این متغیرها را می‌توان در سه مقوله‌ی ویژگی‌های شخصی، ویژگی‌های سازمانی و تجارب کاری، دسته‌بندی کرد

ویژگی‌های فردی: ویژگی‌های فردی که به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بر تعهد سازمانی تأثیر می‌گذارند به‌طورکلی شامل ویژگی‌های جمعیت شناختی از قبیل سن، دوره‌ی تصدی شغل، جنسیت، موقعیت سطح تحصیلات و هم‌چنین سایر ویژگی‌های فردی از قبیل نیاز به موفقیت، احساس صلاحیت و احساس مهارت است.

ویژگی‌های سازمانی: ویژگی‌های سازمانی از قبیل ساختار، فرهنگ، راهبردها و سیاست‌های سطح سازمانی که می‌توانند ادراک کارکنان را از حمایت سازمانی افزایش دهند، به‌احتمال‌زیاد منجر به افزایش تعهد سازمانی خواهند شد.

تجارب کاری: تجاربی که نیاز کارکنان را برای احساس راحتی ازنظر روانی و فیزیکی در سازمان ارضاء می‌کنند منجر به تعهد عاطفی می‌شوند. این تجارب شامل ادراک حمایت از سوی سازمان است؛ لذا کارکنانی که احساس می‌کنند به‌طور وسیعی از طرف سازمان موردحمایت قرار می‌گیرند، به‌احتمال بیشتری یک نوع احساس تکلیف در خود برای پاسخ دادن به این نوع حمایت سازمانی خواهند داشت.

منبع

شریعتی بین کلانی ، سامره(1394) ،بررسی تاثیر استعداد راهبردی بر عملکرد و تعهد سازمانی ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی ، پردیس فارابی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0