فرایند آموزش PhD در دنیا

رایج­ ترین مدل­های دکتری در دنیا دوره­های مبتنی بر درس و مبتنی بر پژوهش  می­باشند. آموزش دکترای مبتنی بر درس اگر­چه سابقه­ای 150 ساله دارد اما کماکان شکل سنتی خود را در آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر حفظ کرده است. در این روش، دانشجو با گذراندن یک دوره دروس تعریف شده به مدت 2-1 سال و قبولی در امتحان جامع، وارد مرحله پژوهشی شده و پس از دفاع از پایان­نامه موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی م­ گردد. طول این دوره بسته به عوامل مختلف بین9-4 سال متغیر می­ باشد. دور­ های دکترای مبتنی بر پژوهش از نظر ساختار، تنوع و گوناگونی بیشتری دارند. استاد راهنمای دانشجو، موضوع و بودجه پژوهش وی در ابتدا مشخص بوده و دانشجو با اجرای یک پژوهش اصیل و دفاع از پایان­نامه و یا انتشار نتایج آن در مجلات معتبر فارغ­ التحصیل می­گردد.

ممکن است حسب نیاز، دانشجو ملزم به گذراندن برخی دروس مرتبط با موضوع پایان­نامه خود باشد. طول این­گونه دکترا عموماً بین 4-2 سال است. هم­اکنون به­ویژه در اروپا تمایل کلی به سمت دوره­های ساختار­مندی است که در آن دانشجو در یک گروه پژوهشی تربیت می­شود، به­طور مداوم در جلسات مشترک با افرادی با سطوح مختلف آکادمیک در ارتباط بوده و با مشکلات و چالش­های مختلف آکادمیک آشنا می­شود. در ایران در مدل جاری دکترا رابطه دو­ به­دوی بین یک استاد و یک دانشجو باقیست و دانشجو به­ ویژه در مرحله پایان­نامه اغلب تنها با استاد راهنمای خود رو­به­رو می­باشد.

آموزش دکترا در شکل فعلی آن به­ ویژه در اروپا و آمریکای شمالی برای حصول به اهداف عالی توسعه، شدیدا مورد تردید صاحب­نظران قرار گرفته و سیاست­گذاران را ناگزیر به تجدی­ نظر در شکل و محتوای این دوره­ها نموده است به­ نحوی که با واقعی­ ها و نیازهای موجود، سازگاری بیشتری نشان دهد.

بسیاری از کشورهای با سابقه، گونه­ های جدیدی از دکترا را با عنوان دکترای تخصصی حرفه­ای معرفی نموده­اند. ایجاد دوره­های دکترای تخصصی حرفه­ای توانسته از یک طرف دوره­های دکترا را بیش از پیش به سمت رفع نیازهای جامعه سوق دهد و از طرف دیگر اشتغال دانش­آموختگان دکترا را تسهیل نماید. طول این دوره کوتاه­تر بوده و پایان­نامه دانشجو بیشتر معطوف به حل مشکل صنعت است تا ارائه یک شاهکار پژوهشی. در این مدل عمدتا هزینه تحصیل دانشجو از سوی صنعت پرداخت شده و استاد راهنما گرانت تحقیقاتی خود را از بخش خصوصی دریافت می­کند. در مدل نوین آموزش دکترای تخصصی در بریتانیاNew Route PhD نیز گذراندن دوره­ای با برنامه­ای شامل دروس تئوری به مدت حداقل یک­سال قبل از شروع پایان­نامه، پیش­بینی شده است. در این مدل وجود یک دوره کوتاه­مدت تئوری علاوه بر کاهش هزینه­ها به تقویت بنیه علمی و جهت­گیری پژوهشی آینده دانشجو کمک شایانی می­نماید.

تجدید­نظر در ساختار آموزش دکترا تنها در کشورهای توسعه­یافته، دیده نمی­شود و کشورهایی مانند چین و هندوستان نیز در عرصه به­کارگیری و مشارکت دانش­آموختگان دکترا در روند توسعه خود قدم­های بزرگی برداشته­اند. به­نظر می­رسد کشور ما نیز ناگزیر از به­کار­گیری این تجربیات و تغییر نگرش به ماموریت و جایگاه آموزش دکترا در کشور باشد.

منبع

احمدی سرشت،زکیه(1391)، شیوه های پذیرش دانشجوی دکتری،پایان نامه کارشناسی ارشد،رشته سنجش واندازه گیری،دانشگاه روانشناسی وعلوم تربیتی علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0