روش هاي القاي خلق

تقسيم بندي ثاير،از روش هاي القاي خلق

در پژوهش هاي روان شناختي، روش هاي گوناگوني به منظور القاي خلق استفاده مي شود.

ثاير، روش هاي دستکاري و القاي خلق را به 4 طبقه اصلي تقسيم نمود:

  1. روش هاي تلقين به خود و هيپنوتيزم: پر کاربردترين روش در پژوهش هاي کلاسيک خلق، روش تلقين به خود است. در اين روش که توسط ولتن ابداع شده است، آزمودني ها با صداي بلند زنجيره اي از جملات را به منظور ايجاد افسردگي، وجد يا خلق خنثي براي خود مي خوانند. به نوعي اين روش القا، مشابه تلقين هاي هيپنوتيک است. بطور کلي در اين روش ها افکار و شناخت هاي فرد، هيجان هاي اورا تحت تاثير قرار مي دهند.
  2. القاي خلق توسط موسيقي و فيلم: در اين گونه روش ها از موسيقي و قطعه هاي تصويري با موضوع هاي هيجاني استفاده مي شود. لازم به ذکر است که ثاير در تقسيم بندي خود استفاده از چهره ها  و تصوير سازي ذهني را  به منظور القاي خلق نياورده است اما امروزه مي توان اين روش ها را در طبقه فيلم و موسيقي قرار داد.
  3. روش هاي القاي خلق در محيط طبيعي: ويژگي عمده اين روش ها اين است که آزمودني از هدف آزمون آگاه نيست و در شرايط طبيعي و روزمره مورد مطالعه قرار مي گيرد.
  4. القاي خلق توسط دارو، تمرين و استرس: در اين روش ها از استرس زاها مانند سر و صدا، شوک برقي، امتحان و حملات کلامي براي ايجاد استرس، ترس و ديگر حالت هاي خلقي منفي استفاده مي شود. اگر چه تغيير خلق توسط داروها نيز ايجاد مي شود، اما امروزه ديگر به دليل لزوم رعايت اصول اخلاقي در پژوهش ها به کار نمي روند.

منبع

خلیل پور،سحر(1393)، اثر القاي خلق مثبت بر افزايش اميد در بين دانشجويان،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی،دانشکده اقتصادوعلوم اجتماعی بوعلی سینا

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0