طبقه اجتماعي و سبک فرزندپروري

طبقه اجتماعي يا وضعيت اجتماعي- اقتصادي به موقعيت فرد در جامعه يعني طبقه بندي شدن وضعيت يا قدرت اجتماعي اشاره دارد. برخلاف كشور‌هاي بسياري مانند هندوستان كه جايگاه اجتماعي فرد هنگام تولد به وسيله وضعيت والدين تثبيت شده است، در بسياري از كشور‌ها اين عقيده وجود دارد كه هر كس مي‌تواند در صورت تلاش كافي موفق شده و خود را به سطح بالاتر برساند. چنانچه خواهيم ديد، بسياري از افراد طبقه پايين و كارگر با مشكلات بسيار متفاوتي روبرو هستند. اهداف مختلفي را تعقيب مي‌كنند و اغلب با ارزش‌‌هاي گوناگون انطباق مي‌يابند و اين ملاحظات بوم شناختي به خوبي بر روي آورد‌هايي كه آنها براي تربيت فرزند خود انتخاب مي‌كنند تأثير مي‌گذارد .

فرزندپروري در خانواده‌‌هاي طبقه بالا و پايين

مكوبي ، پيشنهاد‌هاي تحقيقي درباره پرورش فرزند را مورد بررسي قرار داده و نتيجه مي‌گيرد كه والدين طبقه اجتماعي بالا با والدين طبقه اجتماعي پايين (طبقه كارگر و پايين تر) حداقل در چهار زمينه تفاوت دارند:

  • والدين متعلق به طبقه اجتماعي- اقتصادي پايين تر، بر اطاعت و احترام، پاكيزگي و ظرافت و پرهيز از مشكل تراشي، گرايش دارند، در حاليكه والدين با طبقه اجتماعي- اقتصادي بالاتر بيشتر بر شادماني، حس كنجكاوي، استقلال و خلاقيت و بلندهمتي تأكيد دارند.
  • والدين با طبقه اجتماعي- اقتصادي پايين بيشتر محدودكننده و سلطه ‌جو هستند و اغلب هنجار دلخواه خود را برقرار مي‌كنند و آنها را با استفاده از اعمال قدرت به شكل انضباط به كودكان القا مي نمايند. والدين با طبقه اجتماعي- اقتصادي بالاتر، گرايش به سبک‌هاي پذيرندگي دارند و بيشتر از سبک‌هاي استنتاجي استفاده مي‌كنند تا انضباطي.
  • والدين با طبقه اجتماعي- اقتصادي بالا با فرزندان خود بيشتر صحبت مي‌كنند و از زبان پيچيده‌تري استفاده مي‌كنند.
  • والدين با طبقه اجتماعي–اقتصادي بالا، تمايل بيشتري به نشان دادن نرمي، صميميت و مهرباني با فرزندان خود دارند.

اين تفاوت‌‌ها مربوط به طبقه اجتماعي والدين نشان دهنده يك ميانگين گروهي است تا يك اختلاف كلي. بعضي از والدين طبقه متوسط بسيار محدود كننده و تحكمي و رويكردشان نسبت به پرورش فرزند مسامحه كار است، در حاليكه بسياري از والدين طبقه پايين و طبقه كارگر، بيشتر شبيه گروه متوسط عمل مي‌كنند.

منبع

افضلان،مریم(1393)، اثر تعدیل کنندگی راهبردهای مقابله ای و حمایت های اجتماعی دررابطه با کیفیت زندگی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی خوارزمی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0