تعريف تنوع و انواع استراتژي‌هاي تنوع

تنوع براي بيان ويژگي‌هايي كه چيزي را از چيز ديگر جدا مي‌‌كند، استفاده مي‌شود. در فارسي نيز تنوع  ؛ با ريشه عربي ، به معناي گوناگون شدن و يا بودن است كه در فارسي به گوناگوني مشهود است، از نگاه مديريتي مشخصه‌هاي ايجاد كننده تنوع بسيار پيچيده هستند.

 انواع استراتژي‌هاي تنوع

شركت‌ها به سه روش عمده استراتژي‌هاي خود را متنوع مي كنند. آن‌ها عبارتنداز: تنوع همگون، تنوع ناهمگون و تنوع افقي. بطور كلي استراتژي‌هاي مبتني بر تنوع بخشيدن به فعاليت‌ها روز به روز شهرت خود را از دست مي‌دهند. به اين معنا كه توليد و ارائه خدمات در رشته تخصصي شركت، طرفداران بيشتري دارد. دو صاحب نظر به نام پتيرز و واترمن؛  به سازمان‌‌ها توصيه مي‌كنند كه در زمينه تخصصي فعاليت نمايند و از حوزه تخصصي و شايستگي‌هاي بالقوه خود فاصله چنداني نگيرند.

تنوع همگون

مقصود از تنوع همگون اين است كه شركت مي‌كوشد محصولات و خدماتي جديد ولي مرتبط را، بر محصولات و خدمات خود بيافزايد. شركت‌ها و سازمان‌ها مي‌توانند در موارد زير از استراتژي‌هاي تنوع همگون استفاده كنند:

  • هنگامي كه سازمان در صنعتي بدون رشد يا صنعتي كه آهنگ رشد بسيار كندي دارد، به رقابت مي‌پردازد.
  • هنگامي كه عرضه محصولات جديد ومرتبط مي‌تواند موجب افزايش فروش چشمگير محصولات كنوني شود.
  • هنگامي كه براي شركت اين امكان وجود دارد كه محصولات جديد و غير مرتبط در بازاري كه قيمت‌ها بسيار رقابتي است عرضه نمايد.
  • هنگامي كه عرضه محصولات جديد و مرتبط داراي فروش فصلي است و اين فروش فصلي با فروش فصلي كنوني سازمان متفاوت است.
  • هنگامي كه محصولات كنوني شركت از نظر چرخه حيات محصول مسير رو به پايين مي‌پيمايند.
  • هنگامي كه سازمان داراي يك تيم مديريتي بسيار قوي است.

در رابطه با خدمات اين نوع استراتژي بيشتر قابل توجه مي‌باشد.

 تنوع ناهمگون

مقصود از تنوع ناهمگون اين است كه شركت محصولات و خدمات جديد ولي بي‌ربط ؛ نسبت به محصولات و خدمات اصلي خود ،  به بازار عرضه مي‌كند. شركت‌ها و سازمان مي‌توانند در موارد ذيل از استراتژي تنوع ناهمگون استفاده كنند:

  • هنگامي كه صنعت اصلي كه سازمان مورد نظر در آن به فعاليت مشغول است از نظر سود و فروش سالانه سير نزولي مي‌پيمايد.
  • هنگامي كه سازمان داراي منابع مالي و انساني لازم جهت ورود به صنعت جديد را دارد و مي‌تواند به شيوه موفقيت آميزي به رقابت بپردازد.
  • هنگامي كه سازمان فرصتي به دست آورده است و مي‌تواند شركتي را كه در زمينه نامرتبط فعاليت مي كند خريداري نمايد. از نظر شركت اين وضع فرصت مناسبي براي سرمايه گذاري بوجود آورده است.
  • هنگامي كه بين شركت كنوني و شركتي كه قرار است خريداري شود پديده‌ي هم افزايي وجود دارد. توجه كنيد تفاوت بين تنوع همگون و ناهمگون در اين است كه در اجراي استراتژي مبتني بر تنوع همگون شركت از همان بازارهايي استفاده مي‌كند، همان محصولاتي را ارائه مي‌نمايد يا از فن آوري هاي استفاده مي‌كندكه در حوزه فعاليت آن بوده. در حالي كه در تنوع ناهمگون شركت درصدد برمي‌آيد وارد فعاليت‌هايي شود كه سودآور مي‌باشند.
  • هنگامي كه بازارهاي كنوني براي محصولات شركت درحال اشباع شدن مي‌باشد.
  • هنگامي كه شركت متهم به نقض قانون ضد انحصاري شود و بكوشد همه فعاليت‌هاي خود را در يك صنعت منحصر به فرد متمركز نمايد.

تنوع افقي

مقصود از تنوع افقي اين است كه شركت محصولات و خدمات جديد ولي بي‌ربط، به محصولات و خدمات خود مي‌افزايد و به مشتريان كنوني ارائه مي‌دهد. در مقايسه با تنوع ناهمگون، خطر اجراي چنين استراتژي كمتر است، زيرا شركتي كه دست به چنين كار مي‌يزند با مشتريان كنوني و موجود آشناست. شركت‌ها و سازمان در شرايط زير مي‌توانند از استراتژي تنوع افقي استفاده كنند:

  • هنگامي كه سازمان در يك بازار بسيار رقابتي يا در صنعتي بدون رشد يا با آهنگ رشد كند در حال فعاليت است. اين ويژگي‌ها را مي‌توان برحسب نرخ بازده و سود ناويژه در آن صنعت مشخص نمود.
  • هنگامي كه شركت بتواند از كانال‌هاي توزيع كنوني استفاده كند و محصولات جديد را به مشتريان كنوني عرضه كند.
  • هنگامي كه در مقايسه با محصولات كنوني شركت، محصولات جديد داراي الگوي فروش مغاير با چرخه حيات محصولات كنوني باشند.

ارتباط تنوع خدمات با ارزش از ديدگاه مشتريان اپراتور تلفن همراه:

رضايت مي‌تواند به عنوان ميزان واكنش عاطفي حاصل از تجربه تنوع خدمات تعريف شود. اليور ؛ عنوان كرد در دهه‌ي 80 مصرف كنندگان به دليل تك خدمتي بودن اپراتورها ؛ فقط صدا ،  حساسيتي نسبت به تنوع خدمات توسط اپراتورها نداشته ولي در دهه 2000 با توجه به ارائه خدمات متنوع توسط اپراتورها ؛ صدا، انتقال اطلاعات با سرعت بیشتر، چند رسانه،  مشتريان انتظار بيشترين كاركرد را از اپراتور خود داشتند. اطمينان به ارائه جديدترين خدمات توسط اپراتور يكي از فاكتورهاي وفاداري مشتريان و جذب مشتريان جديد است. صابر رحمان ؛ در تحقيقي كه در مالزي انجام داده، عنوان مي‌كند كه مشتريان دنبال خدماتي توسط اپراتور تلفن همراه هستند كه غيرقابل انتظار آنها بوده بطوري كه باعث شعف مشتريان شود، او جديدترين تنوع خدمات توسط اپراتورها را بصورت: خدمات بين المللي، انتقال اطلاعات با سرعت بسيار بالا، انتقال چند رسانه با حجم بالا و مكالمات تصويري بيان مي‌كند .

بنابراين بررسي‌هاي انجام شده فرضيه زير را مطرح مي‌كند:تنوع خدمات تاثير برجسته‌اي روي ادراك مشتريان درباره‌ي انتخاب اپراتور تلفن موبايل دارد. براساس توسعه مخابرات، موبايل جهان را مي‌توان به سه بخش تقسيم نمود: آسيا با نمايندگي ژاپن، آمريكا با نمايندگي ايالات متحده و اروپا با نمايندگي كشورهاي اسكانديناوي. مبناي توسعه سيستم مخابرات در اين كشورها استانداردسازي نسل سوم سيستم موبايل است .

منبع

كريمي‌زاده،رضا(1392)، ارزش از ديدگاه مشتريان شركت ايرانسل،پایان نامه کارشناسی ارشد، مديريت بازرگاني ،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0