پيامدهاي منفي نداشتن جرأت یا قدرت ابراز وجود

همچنین از پیامد های منفی جرأت ورزی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  افسردگي، عصبانيّت از خود، احساس درماندگي، نااميدي و نداشتن كنترل در زندگي؛
  •  رنجيدگي و عصبانيت از ديگران؛
  •  ناكامي در بسياري از موقعيّت­هايي كه فرد نمي­تواند به خواسته خود برسد؛
  •  انفجار خشم؛
  •  اضطراب ودر پي آن،اجتناب ازافراد وموقعيت هايي كه سبب ناراحتي واز ميان رفتن فرصت زيادي مي شود؛
  •  ضعف در روابط بين فردي و ناتواني در بيان احساسات مثبت و منفي كه باعث مي­شود فرد مقابل از احساسات و خواسته­­هاي فرد اطلاعي نداشته باشد و نتواند اقدامي در جهت حصول آنها انجام دهد؛
  •  مشكلات جسماني مانند سردرد، زخم معده، فشار خون بالا و تجربه استرس كه عوارض جسماني زيادي به همراه دارد؛
  •  رفتار منفعل كه باعث مي­شود فرد نتواند در برابر ديگران قاطعانه عمل كند؛
  •  تقويت رفتار ديگران كه باعث مي­شود توقّع آنان بيشتر شود و براي به دست آوردن خواسته­هاي خود، اصرار بيشتري داشته باشند.

عوامل دوري از رفتار جرأتمندانه

  • فرد فكر مي كند، ديگران او را به سبب كارهايي كه براي آنها مي كند، دوست دارند؛  بنابراين اگر مستقل عمل كند ديگران او را دوست نخواهند داشت.
  • فرد در زمينه رضايت، احساسات و راحتي ديگران احساس مسئوليت مي كند؛ لذا از اينكه به ديگران « نه » بگويد و آنها را از خود ناراحت سازد، احساس گناه مي كند.
  • فرد رفتار جرأتمندانه را با ازخودگذشتگي، ايثار و فداكاري در تناقض می بيند؛ لذا اعتقاد دارد كه اگر از پذيرش درخواست ديگران سر باز زند، آدم بد و خودخواهي تلقّي خواهد شد.
  • احساس مهم و باارزش بودن در مواقعي كه درخواستي از او مي­شود و اعتقاد به اينكه اگر يكبار درخواست ديگران را نپذيرد آنها ديگر او را به شمار نخواهند آورد.
  • چنين افرادي ياد گرفته­اند كه بايد هميشه ديگران را از خود راضي و خوشحال نگه دارند و خوب نيست كه خواسته هاي خود را بر خواسته­هاي ديگران ترجيح دهند؛

بنابراين اگر كسي چيزي گفت يا كاري كرد كه باعث ناراحتي فرد شد، نبايد چيزي بگويد و اگر اين كار ادامه پيدا كرد بهتر است فقط بكوشد از او فاصله بگيرد. چنين افرادي وقتي كاري را انجام مي­دهند كه به آن تمايلي ندارند، احساس بدي درباره خود يافته، از فرد مقابل رنجيده ميشوند و بي ميلي خود را به طور ناخواسته و به شكل غير كلامي: سكوت، اخم كردن، دير حاضر شدن و انجام كارها به شكل سرسري و بدون دقّت لازم  نشان ميدهند.

ابراز وجود در روانشناسی بالینی

در دهه هاي ابراز وجود یا جرأت ورزي توجه بسياري از روان شناسان و پژوهشگران باليني را به خود جلب كرده است. اهميت ابراز وجود یا جرأت ورزي در ارتباط هاي ميان فردي، نقش مؤثر آن در فعاليت هاي اجتماعي و فراواني رفتارهاي غير جرأت ورزانه در جمعيت هاي باليني سبب شده است كه در اين زمينه پژوهش هاي زيادي صور ت گيرد و برنامه هايي تحت عنوان جرأت آموزي، طرح ريزي شود .

انجام پژوهش هاي عملي و باليني در مورد مفهوم جرأت ورزي و ويژگي هاي آن و همين طور آموزش و درمان رفتارهاي غير جرأت ورزانه، بيشتر به كارهاي ولپی مربوط است كه به شرح مفصل جرأت ورزي پرداخت. وي در توصيف و تبيين اين مفهوم به تضاد ميان بارز ساختن هيجان خشم و بازداري از اضطراب، توجه خاصي نشان مي داد. وي اولين دانشمندي بود كه اصطلاح جرأت ورزي را به كار برد وآموزش آن را مدنظر قرار داد. روان شناسان معتقد هستند افراد كم جرأت نمي توانند به صورت مناسب با اطرافيان خود تعامل داشته باشند. اين افراد احساس گناه بي اعتمادي و سلطه پذيري در روابط اجتماعي را تجربه مي كنند و ترس، اضطراب و افسردگي از خود نشان مي دهند .همين طور ميزان پذيرش خود و عزت نفس در ؛ اين افراد پايين است ،اين افراد ممكن است به جاي رفتارهاي منفعلانه، اقدام به پرخاشگري و رفتارهاي آزارگرانه كنند .

رفتارهاي جرأت ورزانه، رفتارهايي متعادل هستند و فرد جرأت ورز ضمن پافشاري بر خواسته هاي منطقي و انجام رفتار مخالفتي در دفاع از خواسته ها، حقوق و سليقه هاي ديگران را مورد توجه قرار مي دهد و از اجحاف حقوق ديگران و تضييع آنها خودداري مي كند. تونند، معتقد است فرد جرأت ورز داراي اعتماد به نفس است، احساس، افكار و نگرشي مثبت نسبت به خود و ديگران دارد و رفتارش با ديگران صريح و صادقانه است. برخي از پژوهشگران گزارش كرده اند كه اين افراد حتي در پيدا كردن شغل مناسب و انجام مطلوب آن موفق ترند.

پژوهشهاي متعددي به وجود رابطه بين جرأت ورزي، عز ت نفس و پيشرفت تحصيلي اشاره كرده اند. براي مثال لي – كوربين و دنيكلو، چن، وانگ و چن و ساك واي ونگ و واتكينس، همگي در پژوهشهاي خود به اين نتيجه رسيدند كه بين سه متغير ياد شده رابطه مثبتي وجود دارد.دوره ی نوجوانی و جوانی که با تغییرات سریع جسمی، عاطفی، شناختی و رفتاری همراه است در گستره ی زندگی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده زیرا زیربنای آنچه که نوجوان در آینده می سازد و همچنین تمام دست آوردهای گذشته او در این دروه به محک تجربه گذاشته می شود و لذا چنانچه در این راه مشکلات غیرقابل حلی وجود داشته باشد ممکن است فرایند هویت یابی دچار انحراف شود بسیاری از بزهکاری ها رفتارهای انحرافی و مسایل تحصیلی ریشه در هویت آشفته و سردرگم دارند. زیرا تا زمانی که نوجوان نداند کیست نمی داند به کجا می خواهد برود.

از آنجا که جوانان نسل آینده کشور محسوب می شوند و سرنوشت کشور به آنها وابسته است بنابراین پژوهش هایی که بتواند در مورد ساز و کارهای روان شناختی آنها اطلاعات مفیدی در اختیار مسئولان قرار دهد از اهمیت به سزایی بر خوردارند با توجه به تاکید بر جوان گرایی، ضروری است که پژوهش های روان شناختی به سمت مسایل بنیادی مثل هویت گام بردارند تا بتوانند راه گشای جوانان پرشور و امیدافرین باشند. چنین افرادی صلاحیت به دست گرفتن آینده کشور دارند و این امر از راه داشتن نگرشی علمی و انسان دوستانه میسر است.بین سبک های هویت با احساس تنهایی رابطه وجود دارد. اما تحقیقی که مستقیماً نشان دهد تعهد هویت با احساس تنهایی رابطه دارد وجود نداشت.

منبع

شریعت،فرشته(1392) رابطه تعهد هویت و ابراز وجود با احساس تنهایی در دانشجویان،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0