انواع صلاحیتهاي معلمان

صلاحیتهای معلمی را در سه حیطه می­توان طبقه­بندی نمود:

  • صلاحیتهای شناختی: منظور از صلاحیتهای شناختی، مجموعه­ی آگاهیها و مهارتهای ذهنی است که معلم را در شناخت و تحلیل مسایل و موضوعات مرتبط با تعلیم و تربیت توانا می­سازد. به عنوان مثال، «شناخت علایق و تواناییهای ذهنی، یادگیرنده»، یکی از صلاحیتهای شناختی معلم است.
  • صلاحیتهای عاطفی: منظور از صلاحیتهای عاطفی، مجموعه­ی گرایشات و علایق معلم نسبت به مسایل و موضوعات مرتبط با تعلیم و تربیت است. به عنوان نمونه، گرایش و علاقه به تکریم دانش­آموز یکی از صلاحیتهای عاطفی است.
  • صلاحیتهای مهارتی: آن بخش از صلاحیتهاست که به مهارتها و تواناییهای علمی معلم در فرایند یادگیری مرتبط می­شود. به عنوان مثال، مهارت معلم در تهیه­ طرح درس  یکی از این صلاحیتهاست .

از مجموعه­ی صلاحیتهای سه گانه، صلاحیت تأثير گذاري بر دانش­آموز حاصل می­شود، معلم آن چه را که در دوره­ی تربیت معلم آموخته است، نمی­تواند روی شخصیت دانش­آموز پیاده کند. توانایی تأثير گذاري بر دانش آموز و تغییر دادن رفتار او بیم معلمان، متفاوت است. این تفاوت ممکن است به چند علت باشد:

  • ممکن است به علت نوع تربیت خود معلم قبل از ورود به نظام تربیت معلم و تجربیات قبلی او باشد. مثلاً اگر کسی در دوره­ی کودکی و نوجوانی به علت فقدان محیط سالم تربیتی در خانواده، دچار افسردگی شود و همین شخص وارد دوره­های تربیت معلم گردد، در کسب صلاحیتهای عاطفی با مشكل مواجه خواهد شد.  بطور طبیعی این فرد از فرد دیگری که در یک محیط تربیتی سالم پرورش یافته است، متفاوت خواهد بود.
  • ممکن است به علت ذوق و استعدادهای ذاتی افراد باشد. بعضی استعداد و توانایی ذاتی برای معلمی دارند و به همین دلیل از همردیفان خود در تدریس موفق ترند. به عنوان مثال، یکی از کارهای معلم، «مدیریت کلاس درس» است. بعضی با اینکه علم و آگاهی لازم را نیز در این کار دارند، ولی در عمل قادر به اداره­ی کلاس نیستند. یا آن که کسب این توانایی، تمرین و تجربه­ی لازم را نیز در این کار دارند، ولی در عمل قادر به اداره­ی کلاس نیستند. یا آن که کسب این توانایی، تمرین و تجربه­ی لازم را می­طلبد، ولی مقدار زیادی به استعداد ذاتی افراد مربوط است. بنا به علل فوق و علل دیگر، محصولات دوره­های تربیت معلم و صلاحیتهای کسب شده توسط معلمان یکسان نخواهد بود. به همین دلیل توانایی تاثير گذاری آن روی دانش­آموزان نیز متفاوت است.

منبع

حاجی زاد،محمد(1390)،مقايسه مهارتهاي حرفه اي معلمان دروس علوم پایه و علوم انسانی دوره راهنمایی،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0