<span itemprop="name">پرسشنامه طرحواره یانگ</span>

طرحواره: این واژه در روان شناسی و به طور گسترده تر در حوزۀ شناختی، تاریخچه ای غنی و برجسته دارد. در حوزۀ رشد شناختی، طرحواره را به صورت قالبی در نظر می گیرند که بر اساس واقعیت یا تجربه شکل می گیرد تا به افراد کمک کند تجارب خود را تبیین کنندو علاوه بر این، ادراک از طریق طرحواره، واسطه مندی می شود و پاسخهای افراد نیز توسط طرحواره جهت پیدا می کنند. یکی از مفاهیم جدی و بنیادی حوزۀ روان درمانی، این است که بسیاری از طرحواره ها در اوایل زندگی شکل می گیرند، و به حرکت خود ادامه می دهند و خودشان را به تجارب بعدی زندگی تحمیل می کنند، حتّی اگر هیچ گونه کاربردی نداشته باشد.

این مسئله همان چیزی است که گاهی اوقات به عنوان نیاز به هماهنگی شناختی از آن یاد می شود، یعنی حفظ دیدگاهی با ثبات دربارۀ خود یا دیگران؛ حتّی اگر این دیدگاه نادرست یا تحریف شده باشد. با این تعریف کلی، طرحواره می تواند مثبت یا منفی، سازگار یا ناسازگار و همچنین می تواند در اوایل زندگی یا در سیر بعدی زندگی شکل بگیرد(فلاح، 1393). یانگ(1990،1991) معتقد است برخی از این طرحواره ها ـ بویژه آن ها که عمدتاً در نتیجه تجارب ناگوار دوران کودکی شکل می گیرند ـ ممکن است هستۀ اصلی اختلال شخصیت، مشکلات منش شناختی خفیف تر و بسیاری از اختلالات مزمن محور I قرار بگیرند(یانگ،کلوسکو و ویشار؛ ترجمه حمیدپورو اندوز،1389).

مشخصات

پرسشنامه استاندارد طرحواره: اين پرسشنامه توسط يانگ(1990) ساخته شد. پرسشنامة خود – گزارشي طرح واره هاي ناسازگار اوليه، داراي 90 ماده است كه 18 حيطه از طرحواره هاي ناسازگار اوليه از قبيل محروميت هيجاني، رهاشدگي / بي ثباتي، بي اعتمادي / بدرفتاري ، انزواي اجتماعي / بيگانگي، نقص / بي مهري(بي عشقي) شكست درپيشرفت، وابستگي/  بي كفايتي عملي، آسيب پذيري نسبت به ضرر و بيماري، گرفتاري، اطاعت، ايثار(فداكاري)، بازداري هيجاني، معيارهاي سختگيرانه، استحقاق داشتن/  برتري داشتن، خويشتن داري/  خود انضباطي ناكافي، تحسين/  جلب توجه، نگراني / بدبيني، خود ـ تنبيهي را اندازه مي گيرد. پرسشنامه در پژوهش فلاح(1393) اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  16صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 90گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی : دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی :  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0