<span itemprop="name">پرسشنامه مدیریت دانش پاتریک و همکاران</span>

مدیریت دانش: عبارت است از اعمال مدیریت و زمینه سازی برای تبدیل دانش (نهان به عیان و بالعکس) در داخل یک سازمان از طریق گردآوری، به اشتراک گذاری و استفاده از دانش به عنوان یک سرمایه سازمانی در راستای دستیابی به اهداف سازمان( حسن زاده، 1388).

اکتساب دانش: سازمان ها، شركت ها و ديگر نهادهاي تحقيقي مهم دانش خود را از بيرون بدست مي آورند. فرایند تهیه دانشي كه سازمان ها قادر به اكتساب و توسعه آن نيستند، توسط كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني سازمان، جهت بدست آوردن اطلاعاتي از رقبا و شركا در كارهاي جمعي، چگونگي رقابت با ساير سازمانها، نحوه ارتباط با ارباب رجوعان به سازمان و … اكتساب دانش در مديريت دانش است.

ایجاد دانش: فرآيند مهمي است كه در آن انگيزه، تلقين، تجربه، و شانس، نقش مهمي ايفا مي‌كنند (لین، مورون و پاولسون، 1996). معيار سنجش دانش نو، نقش مؤثر آن در حل مسائل جاري و نوآوري در بازار است. ایجاد دانش در بردارنده همه تلاش هاي مديريتي است كه آگاهانه بر توليد توانايي هايي تمركز دارد كه هنوز درون سازمان ارائه نشده اند و يا حتي در درون يا بيرون آن وجود ندارد. ايجاد دانش به توانايي سازمان‌ها در ايجاد ايده‌ها و راه‌حل‌هاي نوين و مفيد اشاره دارد (ماراكاس، 1999).

ذخیره کردن دانش: به عنوان عنصر مورد نياز مديريت دانش است كه از طريق آن، قابليت ذخيره سازمان يافته‏اي كه امكان جستجوي سريع اطلاعات، دسترسي به اطلاعات براي ديگر كاركنان و تسهيم موثر دانش فراهم مي شود، به وجود مي آيد. در اين سیستم بايد، دانش هاي لازم به آساني براي استفاده همگان ذخيره شود (رستمی، 1393).

توزیع دانش: فرايند اشتراك گذاشتن و گسترش دادن دانش است كه اكنون در درون سازمانها اجرا مي شود براي اينكه دانش با ارزش شود بايد با ديگران تقسيم شود انتقال و اشتراك مي تواند فعال يا منفعل باشد(رستمی، 1393).

نگهداری دانش: فرآيندهاي گزينش، ذخيره سازي و روزآمدسازي منظم دانش كه داراي ارزش بالقوه اي براي آينده مي باشد بايستي به دقت سازماندهي شود كه اين نيز از وظايف كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني كه در مديريت دانش خود به نگهداري دانش موجود نيز اقدام نمايند، زيرا نگهداري دانش موجود به استفاده مؤثردر زمان مناسب خود وابسته است (شانونگ، 2000). بنابراین ذخیره کردن دانش عبارتست از عینیت بخشیدن به دانش به دست آمده، و اجرا و پیاده ‌سازی دانش در سازمان، ولی نگهداری دانش عبارتست از انتخاب دانش متناسب با اهداف و بصورتی که قابل دسترسی باشد و روزآمدکردن آنها (پروبست، 2000).

مشخصات

پرسشنامه مدیریت دانش: پرسش­نامه مدیریت دانش توسط پارتیک و همکاران (2009) طراحی و اعتباریابی شده است. این پرسشنامه شامل 38 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، پرسشنامه پنج بعد اکتساب دانش، ایجاد دانش، ذخیره کردن دانش، توزیع دانش، نگهداری دانش را مورد سنجش قرار می دهد، این پرسشنامه توسط رستمی(1392) اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  10صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 33گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی: دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی:  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0