<span itemprop="name">مفهوم و مبانی نظری  جریان اطلاعات</span>
تاریخ انتشار:
21 ژانویه 2021
دسته بندی:

مفهوم و ماهیت جریان اطلاعات:برای درک بهتر جریان اطلاعات لازم است مفهوم واژه‌های جریان و اطلاعات شود. در این قسمت ابتدا نظریه جریان را مطرح و سپس جریان اطلاعات را بیان می‌کنیم.نظریه جریان در پی توضیح حالتی ذهنی است که هنگام در‌گیری شدید فرد و جذب شدن او به یک فعالیت خاص رخ می‌دهد. افراد در این وضعیت ذهنی از تجربه احساساتی آکنده از لذات و کامیابی سخن می‌گویند. این نظریه در چندین زمینه، به عنوان یک شیوه بهبود تجارب انسانی و افزایش درگیری در فعالیت‌ها به کار گرفته شده است.میهالی چکیزنمیهالی نظریه جریان را در دهه 1970 و زمانی پدید آورد که به دنبال پاسخی برای این سوال قدیمی بود که چه وقت افراد بیشترین حس شادی و رضایتمندی را دارند. او به این نتیجه رسید که شادی و رضایت عمدتاٌ به چگونگی تفسیر افراد از رویدادهای زندگی آن‌ها بستگی دارد (نقل در: نامر، ص.191). پژوهش چیکزنمیهالی، کیفیت آن تجاربی را مورد بررسی قرار می‌دهد که به شادی منجر شده و شرایط تجربه مطلوب را که وی آن‌ها را “جریان” تعریف می‌کند، معلوم می‌سازد. حالت ذهنی جریان، به عنوان حالتی تعریف می‌شود که طی آن، افراد آن چنان در یک فعالیت درگیر شده‌اند که گویا هیچ چیز دیگری اهمیت ندارد.

در این حالت ذهنی، خود تجربه نیز آنقدر لذت بخش است که افراد آن را حتی به بیشترین بها و صرفاً به خاطر انجام آن تجربه، انجام خواهند داد. این نظریه علاوه بر آگاهی‌رسانی در مورد پژوهش علمی، به طور گسترده‌ای در تعداد زیادی زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. در قلمرو علم اطلاعات، نظریه جریان عمدتاٌ در استفاده و طراحی نظام به کار رفته است. مطالعاتی چند در زمینه تعامل انسان با کامپیوتر، مبحث مربوط به جریان و تعامل کاربر با کامپیوتر را مد نظر قرار داده است. مبحث چیکزنمیهالی از نظریه اطلاعات و این که چگونه اطلاعات جدیدی که توسط افراد پردازش می‌شوند، در خود‌آگاهی نظم یا بی‌نظمی ایجاد می‌کنند را می‌توان از جمله مسائل خاص در رفتار اطلاعاتی برشمرد. وی مدعی است اگر بخشی از اطلاعات در حالت خودآگاهی نظم ایجاد کند، شرایط جریان را دارا خواهد بود، و اگر بی‌نظمی پدید آورد، مانع از ایجاد جریان می‌شود (نامر، 1387، ص.192-194).جریان داده: بسياري از برنامه‌هاي كاربردي نوعي داده جديد به نام جريان داده را توليد و تحليل مي‌كنند كه در آن داده‌ها به صورت پويا به يك بستروارد و يا از آن خارج مي‌شوند. اين جريان داده‌ها داراي ويژگيهاي بارزي چون حجم زياد و گاه نامحدود، تغيير پويا‌، جريان به درون و خارج با يك ترتيب ثابت، پيمايش يك بار يا تعداد محدود، نيازمند زمان پاسخ سريع اغلب بدون درنگ و داراي چندين منبع هستند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 103صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0