<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری نظام ارزشهای خانواده</span>
تاریخ انتشار:
13 نوامبر 2021
دسته بندی:

پیامدهای ارزش‌ها: ارزش‌هایی که در نتیجه‏ی تجربه‏ی‏ فرهنگی، اجتماعی و شخصی، به مقولاتی‏ ذاتی تبدیل می‏شوند، ساختارهایی‏ روان‏شناختی هستند که به نوبه‏ی خود پیامدهایی دارند. ارزش‌ها سبب تقریباً همه‏ی‏ انواع رفتارهایی هستند که می‏توان آن‌ها را «رفتار اجتماعی» نامید. شاید بتوان گفت، ارزش‌ها راهنما و سبب‏ساز طرز تلقی‏های اجتماعی و ایدوئولوژی‏ها از یک طرف و رفتار اجتماعی‏ از طرف دیگر هستند. طبقه‏بندی‏های متفاوتی درباره‏ی‏ ارزش‌ها وجود دارد که طبقه‏بندی‏ لذت باورانه، زیبایی‏شناختی، مذهبی، اقتصادی، اخلاقی و منطقی از آن جمله‏ است. اما شاید طبقه‏بندی برمبنای‏ ارزش‌های نهادی و ارزش‌های فردی، نظام‏مندتر از بقیه باشد. همه‏ی ارزش‌های‏ انسانی، همان‏گونه که نویسندگانی چون‏ انگلس گفته‏اند: «محصولی‏ اجتماعی» هستند که نسل به نسل از طریق یک‏ یا چند نهاد جامعه، به آیندگان منتقل شده‏اند. نهاد، سازمانی اجتماعی‏ تعریف می شود که در جامعه تکامل یافته است‏ و وظیفه‏ی تخصصی حفظ و تقویت‏ زیرمجموعه‏های منتخب ارزش‌ها و انتقال‏ آن‌ها را از نسلی به نسل دیگر برعهده دارد. ازاین‏رو، نهادهای مذهبی نهادهایی هستند که تخصص آن‌ها ترویج و تقویت‏ زیرمجموعه‏ی معینی از ارزش‌هاست که‏ «ارزش‌های مذهبی» نام دارند.

خانواده هم‏ نهادی است که تخصص آن، ترویج و تقویت زیرمجموعه‏ی دیگری از ارزش‌هاست. نهادهای آموزشی، سیاسی، اقتصادی، و حقوقی نیز در زیرمجموعه‏های ذیگری از ارزش‌ها تخصص دارند. ارزش‌هایی که یک نهاد در آن‌ها تخصص دارد، لزوماً به‏طور کامل با ارزش‌های دیگر نهادها تفاوت ندارند. ممکن است این نهادها ارزش‌های معینی را هم‏پوشانی کنند و ارزش‌های مشترکی داشته‏ باشند و در نتیجه، ارزش‌های یکدیگر را تقویت کنند که نمونه‏ی آن را در دو نهاد «خانواده» و «مذهب» می‏توان دید. این‏ نهادها به اندازه‏ای که هم‏پوشانی نداشته‏ باشند، رقیب هم خواهند بود که نمونه‏ی آن‏ را می‏توان در نهادهای مذهبی و نهادهای‏ سکولار بر جدایی دین و سیاست از هم‏ اصرار دارند .به طور کلی در یک جمع بندی می توان گفت که ارزش، اعتقادی است که براساس‏ آن، انسان به سبب ارجح دانستن چیزی به‏ کاری مبادرت می‏ورزد. و بر اساس دیدگاه شوارتز (2006)، ده ﺑﻌﺪ اﻧﮕﯿﺰﺷﯽ ارزشﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﺮح زﯾﺮ اﺳﺖ: 1 – ﺧﻮد اﺗﮑﺎﯾﯽ 2 – اﻧﮕﯿﺰش 3 – ﻟﺬتﻃﻠﺒﯽ 4 – ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ 5 -ﻗﺪرت 6 – اﻣﻨﯿﺖ 7 – ﻫﻤﻨﻮاﯾﯽ 8 – ﺳﻨﺖ 9 – ﺧﯿﺮﺧﻮاﻫﯽ 10- ﺟﻬﺎنﮔﺮاﯾﯽ. هم‌چنین شرایط تحقق ارزش ها موارد ذیل می باشند: الف) آزادى، ب) تعدد گزینه‏ها، ج) عقلانیت، د) تکرار و استمرار و ه) هم‏خوانى عمل با اندیشه. از سوی دیگر ارزش‌ها سبب تقریباً همه‏ی‏ انواع رفتارهایی هستند که می‏توان آن‌ها را «رفتار اجتماعی» نامید. شاید بتوان گفت، ارزش‌ها راهنما و سبب‏ساز طرز تلقی‏های اجتماعی و ایدوئولوژی‏ها از یک طرف و رفتار اجتماعی‏ از طرف دیگر هستند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  30صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0