<span itemprop="name">مفهوم و مبانی نظری ارتباطات خانواده</span>
تاریخ انتشار:
16 ژانویه 2021
دسته بندی:

تعریف خانواده از نگاه بعضی از اندیشمندان:صاحب نظران، تعاریف متعددی از خانواده ارائه کرده­اند، که در هر تعریف به بعدی از ابعاد شکل­گیری خانواده، توجه شده است، ما در ابتدا به بیان تعاریف خانواده از دیدگاه برخی از دانشمندان ایرانی و مسلمان و سپس به بیان دیدگاه­های دانشمندان غربی و غیر مسلمان می­پردازیم.علامه طباطبایی(ره) در تعریف خانواده می­فرمایند: اولین مکانی که برای هر انسانی تعریف می­شود و بدان تعلق دارد، خانواده است، ایشانخانواده را مهمترین نهاد اجتماعی می­داند که با پیوند مقدّس ازدواج، آغاز می­شود و با تولّد فرزندان، کامل می­گردد. (طباطبایی، 1389:405).ساروخانی معتقد است که باید در تعریف خانواده کارکردهای آن را نیز مدنظر قرار داد و با توجه به این امر خانواده را چنین تعریف می­کند: خانواده در زمرة عمومی­ترین سازمان­های اجتماعی است و براساس ازدواج بین دست­کم دو جنس مخالف شکل می­گیرد و در آن مناسبات خونی واقعی یا اسناد یافته به چشم می­خورد (به همراه این مناسبات شاهد پیوندهایی قراردادی مبتنی بر پذیرش فرزند نیز هستیم). خانواده معمولاً دارای نوعی اشتراکات مکانی است، هر چند همواره چنین نیست. خانواده کارکردهای شخصی، جسمانی، اقتصادی، تربیتی را به­عهده دارد.(ساروخانی، 1370: 135 )محمودیان و همکارانش در کتاب دانش خانواده، خانواده را به نوعی دیگر تعریف می­کند. از نظر نویسندگان این کتاب تعریف خانواده کار مشکلی است. آن­ها می­گویند: «در نظر بسیاری از مردم، خانواده به منزلة واحد اجتماعی است که شامل یک زوج متأهل و فرزندانش است و در خانه­ای در کنار یکدیگر زندگی می­کنند». (محمودیان، شرفی، خوش بین، احمدی: 1387: 77).

زارعان در پایان­نامه خود به نقل از عضدانلو می­گوید: خانواده کوچکترین نهاد اجتماعی است که در همه جوامع دیده می­شود، او معتقد است که این نهاد کوچک از یک زن، یک مرد و فرزندان تشکیل شده است. او اضافه می­کند که براساس تعریف جامعه­شناسان، خانواده شامل دو یا تعداد بیشتری از افراد است که با هم زندگی می­کنند و ارتباط آنها ارتباط خونی یا از طریق ازدواج است. او می­افزاید که اهمیت این نهاد از آن جهت است که نقش بازتولید و جامعه­پذیری اعضای جامعه را بر عهده دارد و در همه جوامع دیده می­شود، او در مورد کارکرد خانواده می­گوید: شکل وکارکرد خانواده (برای حفظ و نگهداری جامعه بزرگتر در زمان­ها و مکان­های مختلف) متفاوت است. (زارعان، 1391: 29).ویلیام گود خانواده را از بعد کارکردهای آن تعریف می­کند و می­گوید: «خانواده پایه اساسی و سازندة مهمترین ساخت اجتماعی است و وجود همه نظامات دیگر اجتماعی بستگی به مشارکت در نظام خانوادگی دارد. رفتار ناشی از نقشی که در انتقال آن به نسل بعد دارد فرهنگ را زنده نگاه می­دارد. در همه این احوال خانواده نمایندة جامعه بزرگتر است و عدم موفقیت خانواده در اجرای کامل وظایفش نشانه آن است که جامعه وسیعتر نیز به­طور کامل به هدف­های خود نخواهد رسید». (گود، 1352: 24-23)

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  35صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0