<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری منابع سازمانی</span>
تاریخ انتشار:
10 مارس 2022
دسته بندی:

منابع سازماني: منابع عوامل توليدي هستند كه بنگاه با به‌کارگیری آن‌ها، كالاها و خدمات با ارزش را براي مشتريان خود توليد می‌کند (ویلن و هانگر 2000).ورنرفلت منابع بنگاه را دارایی‌های ملموس و غیرملموس تعریف می‌کند که برای مدت محدود متعلق به بنگاه هستند. منابع ملموس شامل دارایی‌های فیزیکی مانند زمین، ساختمان و مواد خام هستند که بر اساس ترازنامه آورده نمی‌شوند. این منابع به دلیل اهمیت دانش، خلق شهرت و سختی دستیابی به آن‌ها، شاخص مهمی در اعمال استراتژی به حساب می‌آیند.با توجه به تعریف بارنی و دافت، منابع بنگاه شامل تمامی دارایی‌ها، ظرفیت‌ها، فرایندهای سازمانی، ویژگی‌های بنگاه، اطلاعات، دانش و غیره است که بنگاه را قادر می‌سازد تا استراتژی‌هایی را به کار بگیرند که کارایی و بهره‌وری‌اش را افزایش دهند (بارنی 1991).ورنرلفت می‌گوید يك منبع يعني هر چيزي كه باعث قوت و يا ضعف يك شركت شود به عبارت ديگر منابع يك شركت در يك زمان معين را می‌توان آن دسته از دارایی‌ها (ملموس و ناملموس) تعريف كرد كه به طور نسبتاً پايدار به شركت گره خورده‌اند. منابع عبارتند از : نام تجاري، دانش تكنولوژي داخلي شركت، استخدام كاركنان ماهر، قراردادهاي تجاري، ماشين آلات، توليد كارا، سرمايه و …

از ديد گرنت منابع يعني همه دادهاي درون فرايند توليد. آميت و شوميكر منابع را این‌گونه تعريف می‌کنند همه عوامل داده‌ای- ملموس و ناملموس، انساني و غیرانسانی- كه شركت مالك آن‌ها است و يا بر آن‌ها كنترل دارد و در فرآيند توليد كالا يا خدمات براي برآورده كردن خواسته‌هاي انساني آن‌ها را به كار می‌گیرد (اميت و شوميكر، 1993).محققان دو دسته از منابع يعني ملموس و ناملموس را شناسايي كردند. شناسايي و ارزيابي منابع ملموس آسان‌تر است، اين منابع در ترازنامه شركت منعكس و به وسيله معيارهاي حسابداري تعين ارزش می‌شود. شناسايي و ارزيابي منابع ناملموس بسيار مشکل‌تر است و هيچ حق مالكيتي براي آن در نظر گرفته نمی‌شود.هال منابع ناملموس را تحت عنوان حقوق مالكيت معنوي، نشان تجاري، حق کپی‌رایت و طرح‌های ثبت شده، رموز تجاري، قراردادها و مجوزها، پايگاه داده، اطلاعات مربوط به حوزه عمومي، شبکه‌های شخصي و سازماني، دانش فني كاركنان،‌مشاوران حرفه‌ای، تأمین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان، شهرت محصولات شركت و فرهنگ سازمانی تعریف می‌کند (هال، 1993).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:17صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0