<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری عملکرد شغلی</span>
تاریخ انتشار:
29 سپتامبر 2021
دسته بندی:

عملکرد شغلی : در متون روان شناسی صنعتی و سازمانی به کرات آمده است که: عملکرد = توانایی × تلاش.کمپل و پریچارد بیان می کنند که اگر تابع فوق را اندکی گسترش دهیم بسیار یاری رسان خواهد بود. عملکرد را می توان به عنوان هر رفتاری که معطوف به تکلیف کاری یا دستیابی به هدف باشد تلقی نمود. عملکرد می تواند شامل حل تعارض با یک همکار و گرفتن عملکرد رضایت بخش باشد ( کمپل و پریچارد،1976).در این فرمول عملکرد مترادف با تلاش، توانایی یا ترکیبی از هر دو نمی باشد. تصمیم به انجام تکلیفی خاص، درک از کاری که باید انجام شود، تصمیم به مداومت در انجا دادن کار و محدودیت ساز محیطی همگی نقش مهمی ایفا می کنند. تلقی انگیزش به عنوان تعیین کننده های موارد زیر بسیار مهم به نظر می رسد.الف) تصمیم گیری در مورد آغاز تلاش در تکلیفی خاص ب) انتخاب میزان خاصی از تلاشج) تصمیم در مورد مداومت در اعمال تلاش طی زمان.یعنی انگیزش با مجموعه ای از روابط متغیرهای مستقل/ وابسته سرو کار دارد که جهت، فراوانی و مداومت رفتار فرد را با ثابت نگه داشتن اثرات استعداد، مهارت، درک تکلیف ومحدودیت های اعمال شد، از سوی محیط تبیین می نماید( کمپل و پریچارد،1976)عملکرد شغلی را می توان به عنوان کل ارزش مورد انتظار سازمان ما از رویدادهای رفتاری مجزا که افراد طی یک دوره زمانی مشخص انجام می دهند، تعریف نمود (موتو ویدلو).

اندیشه مهم در این تعریف، آن عملکرد یک ویژگی رفتار است؛ آن ویژگی رفتار که عملکرد به آن اشاره دارد، ارزش مورد انتظار سازمان می باشد. بنابراین براساس این تعریف، سازه عملکرد متغیری است که بین مجموعه رفتار هایی که توسط افراد مختلف و بین مجموعه رفتار هایی که از سوی یک شخص در زمان های متفاوت انجام می گیرد، تمایز قائل می شود. این تمایز مبتنی بر این است که تا چه حد مجموعه رفتار، ( باهم) به اثر بخشی سازمانی کمک و یا از آن می کاهند. به عبارتی، تغییر پذیری در عملکرد، تغییر پذیری در ارزش های سازمانی مورد انتظار از رفتار است.( موتوویدلو، 2003).پژوهشگران رفتار سازمانی بر اهمیت وجود تلاش در الگوی مفهومی عملکرد تاکید می ورزند. ( واکر، چرچیل وفورد)؛ نیلو، پریچارد و ایلگن 1980)این الگو، معمولا تلاش را بعنوان یک متغیر میانجی در رابطه بین انگیزش و عملکرد فرض کرده اند.بنابراین آنها با مفهوم پردازی های پیشین در نشان دادن تلاش بعنوان مکانیزی که از طریق آن انگیزش به انجام کار تبدیل می شود، هماهنگ اند( نیلور و همکاران، 1980)علاوه بر عوامل انگیزش، متغیرهای بسیار دیگری می تواند اثرهای پیشایندی بر تلاش داشته باشند. این متغیرها شامل ویژگی های شخصیتی ( مثلا رقابتی بودن و خودکار آمدی) ( مثلا بازخورد و پاداش)، ویژگی های شغل (مثلا تنوع مهارت، معناداری تکلیف و استقلال ) و عوامل محیطی( گرانباری).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 38 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0