<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری عملکردکارکنان دانشگاه</span>
تاریخ انتشار:
28 ژانویه 2022
دسته بندی:

استرس يا فشار رواني بر عملكرد فردي : واژه فشار رواني را اولين بار هانس سليه روانپزشك و روانشناس اتريشي معروف به پدر (سرشناس فشار رواني) در سال 1963 در دانش پزشكي بكار برد ، در تحقيق پيرامون يك هورمون جديد، بر حسب تصادف كشف كرد كه آسيب بافت بدن تقريباً پاسخ نامشخص بر همه محركهاي زيان‌آور است. وي نام اين پديده را علامت مشخصه انطباق عمومي گذاشت . وي حدود يك دهه بعد اصطلاح فشار رواني را در نوشته‌هايش بكار برد . بعد از سليه دانشمندان ديگري آثار فشار رواني را در حيوانات نيز ثبت كردند . (لوتانز،1372؛16) تا اينكه در آغاز جنگ جهاني دوم بخاطر وجود آتش توپخانه‌هاي سنگين و بمباران هوايي يك حالت اختلال در نظاميان ديده مي‌شود كه واژه «شوكه» يعني امراض رواني و عصبي سربازان در اثر انفجار شديد ، استفاده مي‌شد. در جنگ جهاني دوم و بعد از آن، عوارضي كه در مورد مجروحان رواني ناشي از جنگ وجود داشت تحت عنوان افسردگي و فروماندگي ناميده مي‌شد . گرجي استرس به معناي فشار ، واژه‌اي است كه از فيزيك به عاريت گرفته شده است و امروز براي بيان فشار رواني كاربرد عام يافته است . بعبارت بسيار كلي و ساده استرس حالتي است كه تمامش از وارد شده فشارهاي رواني يا جسمي به فرد مي‌باشد.

مهمترين اثر رواني بر روي عملكرد براي اولين بار بوسيله دو تن از محققين به نامهاي يركس و دودسن درسال 1958 مورد بررسي قرار گرفت . افزايش فشارهاي رواني از حد مشخص باعث كاهش عملكرد خواهدشد . براي بالابردن عملكرد افراد بايستي ميزان فشاررواني را در حد بهينه نگه داشت و درصورتيكه فشار رواني از اين محدوده كمتر يا بيشتر باشد عملكرد پايين خواهد آمد . حال اين سؤال مطرح است كه فشارهاي رواني چگونه بر كارايي و عملكرد افراد در سازمانها مؤثر است و اين كه چگونه فشار رواني باعث عملكرد مي‌شود ؟ در پاسخ به سؤال فوق بايستي اشاره كرد كه فشارهاي رواني منفي از قبيل ترك خدمت ، و غيبت و حادثه كار نامطلوب و همچنين بيماريهاي جسمي و رواني به افسردگي منجر مي‌گردند . عوارض منفي فشار رواني ممكن است از طريق زيان رساندن به دستگاهها و خواباندن خطوط توليد از طريق حادثه آفريني براي دستيابي به استراحتهاي بين كار كه ناشي از فشارهاي رواني حاصل از بي‌تنوعي كارها مي‌باشد ظاهر مي‌گردد. (سرايداريان ،1375؛98) هنگامي كه افراد سطح پاييني از فشار رواني را دارا هستند و يا هيچ‌گونه فشار را تجربه نمي‌كنند از نظر عملكردي نيز افت داشته و به فعاليت دست نخواهند زد.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 35 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0