<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری طراحی شغل</span>
تاریخ انتشار:
28 ژانویه 2022
دسته بندی:

طراحي شغل: كار بايد بگونه‌اي طراحي شود كه توان انگيزه‌آفريني در شاغلان را به همراه داشته باشد، در آنصورت فرد انگيزه‌ها و خواسته‌هاي خود را در انجام پيروزمندانه كارها و هدفهاي كارفرما خواهد ديد. اين طراحي ممكن است بسيار ساده و در اختيار سرپرست و مدير بخش بوده، و گاهي بسيار پيچيده و نيازمند به آماده كردن پيش‌نيازها و بررسي‌هاي فراواني مي‌باشد. از ديدگاه مديران مهم اين است كه كار مناسب با نيازهاي انگيزشي افراد طراحي شده باشد. هر چه نيازهاي شغل و مشاغل هماهنگ‌تر باشد به سود كارفرما و كاركنان است.در شغل بايد نكات بسياري را رعايت كرد . مثلاً چنانچه شغلي را طراحي كرده و گمان كنيم كه فرد مناسب آن همواره در دسترس خواهد بود،‌ تصميمي بسيار نابجا مي‌باشد. پاره‌اي از كارها فني هستند كه هر ثانيه تكرار مي‌شوند. پرداختن فرد به چنين كارهايي بسيار دشوار مي‌باشد . كاركردن در پاره‌اي از مناطق جغرافيايي از لحاظ سرما، گرما،‌ و غيرعادي خواهد بود و … بنابراين كارفرمايان بايد از پيش‌ بررسي كنند كه آيا دستيابي به افراد مناسب براي كارهايشان امكان‌‌پذير است، در اين زمينه بايستي به بالاترين تناسب و هماهنگي انديشيدن و تنها از امكان پركردن پستهاي خالي خوشنود نبود.

افزون بر اين بايستي همخواني و هماهنگي مشاغل را با يكديگر سنجيد و تا حد امكان آنها را به صورت مجموعه و گروهي طراحي كرد. بايد گفت مشاغلي كه به درستي طراحي شده باشند به افزايش كارآيي،‌ رضايت شغلي، توسعه كاركنان و كاهش ضايعات پرسنلي، غيبتها،‌ شكايات،‌ تمردها، استعفاها، اخراج‌ها و مشكلات ديگر سازماني مي‌انجامد.اگر بخواهيم تعريفي كلي از طراحي شغل ارائه دهيم كه تمام جنبه‌ها و مفاهيم آن را در برگيرد، بايد گفت طراحي شغل عبارتست از : تلفيق و تركيب اجزاي لازم و با معني شغل با ويژگيهاي شاغلين(با توجه به عوامل محيطي، تكنولوژي، فرهنگي و منابع مورد استفاده) براي ايجاد پستهاي سازماني، آنچنان كه آن پستها بتوانند انتظارات كاركنان و مديريت را فراهم آورند.چگونگي تكامل نگرش‌هاي موجود دربارة طراحي شغل براي درك بهتر طراحي شغل ضروري است. در ابتدا روند كار به طرف افزايش تخصص و استاندارد كردن مشاغل بود ولي سرانجام از سرعت اين روند كاسته شد و جهت آن نيز تغيير كرد. هر چند تئوري‌هاي رسمي طراحي شغل نسبتاً جديد هستند، اما كوشش براي طراحي كار داراي سابقه طولاني است.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 78 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0