<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری سرمایه فکری</span>
تاریخ انتشار:
27 آوریل 2022
دسته بندی:

سرمایه فکری: طبقه­بندی سرمایه­های فکری همانند تعاریف متعدد آن از تنوع زیادی برخوردار است (حسنوی و رمضان, 1391). از نظر بونتیس و همکارانش، در سطح بین­المللی یک توافق عمومی دربارۀ سه مولفۀ اصلی سرمایه­های فکری وجود دارد. این سه مولفه عبارتند از 1) سرمایه­های انسانی 2) سرمایه ساختاری3) سرمایه مشتری یا ارتباطی (Martı´n-de-Castro et al., 2011). در ادامه به منظور بررسی جایگاه دانش­فنی در سرمایه­های فکری به بررسی هر یک از این ابعاد می­پردازیم.از منظر بوتینس و کابریاسرمایه­های انسانی به عنوان یکی از عوامل کلیدی سرمایه­های فکری و یکی از مهمترین منابع مزیت­های رقابتی پایدار شرکت محسوب می­شود. این سرمایه به دانش فردی (ضمنی و صریح)، مهارت­ها توانایی­ها و تجربه­های تحت مالکیت کارکنان سازمان برای خلق ارزش و حل مسایل کسب و کار اطلاق می­شود (عالم­تبریز و همکاران، 1388). نکته­ کلیدی در خصوص این سرمایه، عدم تملک آن توسط سازمان است. این سرمایه آن چیزی است که پس از تعطیلی همراه با کارکنان، از سازمان خارج می­شود (Martı´n-de-Castro et al., 2011).

در رابطه با این بعد نیز همانند سرمایه فکری تعاریف گوناگونی ارایه شده است که در ‏جدول (2-2) برخی از این تعاریف ارایه می­گردند. همچنین به منظور ایجاد درک بهتر از ماهیت سرمایه انسانی، تحلیل ساختار درونی آن ضروری است. بر این اساس، سه بعد را می­توان مورد بررسی قرار داد (Martı´n-de-Castro et al., 2011). ‏جدول (2-2) .دانش. آن چیزی است افراد برای اجرای موفق کارها به آن نیاز دارند که متغیرهای زیر را شامل می­شود. تحصیلات رسمی، آموزش­های خاص، تجربه­ها و توسعه شخصی.توانایی. قابلیتی است که به دانش مرتبط با روش انجام کارها (دانش چگونگی مربوط است. توانایی یک فرد به کارایی، مهارت و استعداد ناشی از تجربیات و تخصص وی دلالت دارد که شامل متغیرهای مانند یادگیری فردی، کار تیمی تعاملی، ارتباطات (تبادل دانش فردی و دانش چگونگی) و رهبری است.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:25صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0