<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری زوج درمانی</span>
تاریخ انتشار:
20 نوامبر 2021
دسته بندی:

زوج و خانواده درمانی:  تحقیقات زوج و خانواده­درمانی (CFT) در طی 2 دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است. تحقیقات بدنبال این سوالات بودند: آیا این درمان­ها موثر هستند؟ چه روش درمانی خاصی برای مشکل بالینی خاص در چه شرایطی خاصی موثراست؟ این سوال همان موضوع کارآمدی و اثربخشی را دنبال می­کنند. برخی از تحقیقات هم بدنبال مکانیزم­های تغییر در CFT هستند(تحقیق فرایند) (سوزان و جانسون، 2004). نتایج این دو دهه تحقیق گویای پشتوانه علمی قوی برایCFT ها است. البته مشکلاتی هم وجود دارند. از آنجا که روش­های تحقیق سنتی در تحقیقات پیامد و فرایند برگرفته از ادبیات تحقیق روان­درمانی فردی است بعضا این روش­ها در CFT قابلیت کاربرد ندارند. زیرا تحقیقات در مورد CFT بروی مسائل ارتباطی و سیستمی است و نتایج و فرایندهای تغییر در فرد خاصی رخ نمی دهند، بلکه در تعاملات بین زوج وخانواده رخ می دهند. در کنار نبود یک نظریه واحد در مورد عملکرد خانوادگی سالم، تعیین یک ملاک موفقیت درمان واحد نیز مشکل می شود.  بعلاوه برخلاف تحقیقات روان­درمانی فردی، درCFT ابزارهای سنجش مناسبی موجود نیست و هر تحقیق ابزار متفاوتی به­کار می برد و روش­های آماری لازم برای مدل­های فرایند­های سیستمی، متقابل و غیر خطی در روابط خانواده تنها اخیرا در حال تکوین هستند.  به رغم این مشکلات بر روی  CFT می تواند به رشد روش­های خانواده و زوج­درمانی با حمایت تجربی منجر شود که به هدایت بالینی­کاران و نظریه­پردازان در این حیطه کمک می کند(سوزان و جانسون، 2004)

در پاسخ به این سوال کلی که آیا  CFTموثر است؟ جوابی که از فراتحلیل های انجام شده بدست می­آید اینست که خانواده و زوج درمانی­ها  نسبت به گروه کنترل بدون درمان صرف نظر از مدل نظری، موثر هستند. البته بدلیل مشکلات روش­شناختی این نتیجه باید با احتیاط در نظر گرفته شود. اما این سوال خیلی کلی است و برای هدایت کار بالینی نیاز داریم تا بدانیم که چه روش درمانی به روی چه مشکلی موثر است.  در ابتدا به نتایجی که گروه­های کاری مختلف از جمله بخش  12 انجمن روان­ شناسی امریکا در باب ESTs می­پردازیم و روش درمانی دارای حمایت تجربی برای آشفتگی زناشویی را ذکر می کنیم.  در قسمت درمانی­های established Well- تنها (BMT) ملاک لازم را کسب کرده است(سوزان و جانسون، 2004).در قسمت درمان­های احتمالا موثر، درمان های زیر معرفی شده است:1-درمان رفتاری شناختی2  – درمان شناختی3-زوج درمانی هیحان مدار (البته برای پریشانی زوجی متوسط به پایین)4- زوج درمانی بینش گرا5- درمان سیستمی-رویکرد­ درمانی موثر در زوج­درمانی .زوج درمانی رفتاری  ارائه شده توسط جیکوبسن و مارگولین1979(TBCT) در دهه 70 و 80 میلادی تحقیقات زیادی روی  BCTانجام شد و نتایج بر موثر بودن آن دلالت داشت در واقع در بین تمام زوج درمانی ها تنها زوج درمانی رفتاری سنتی (TBCT) که نام رسمی آن زناشویی درمانی  رفتاری (BMT) است،  توانسته بالاترین ملاک های درمان­های دارای حمایت تجربی را کسب کند و جز  درمان های بخوبی اثبات شده قرار بگیرد.  این درمان نه تنها اثر بخش بلکه اختصاصی هم هست، یعنی اثرات آن فراتر از عوامل غیر اختصاصی و مشترک در همه درمان ها مثل توجه به مراجعین،  رابطه درمانی ، انتظار تغییر می باشد و تکنیک های این درمان به خودی خود و اختصاصا اثر گذار هستند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 45صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0