<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری خودکارآمدی</span>
تاریخ انتشار:
22 ژوئن 2021
دسته بندی:

خود­کارآمدی:خودکارآمدی به باور­های شخص در ارتباط با توانایی­هایش در انجام امور دلالت می­کند و از منابع مختلف ازجمله توفیق­ها و شکست­های خود فرد، مشاهده­ی موفقیت یا شکست دیگران که شبیه به او هستند و ترغیب کلامی سرچشمه می­گیرد. ترغیب کلامی ممکن است موقتاً فرد را قانع کند تا تکلیفی را آغاز کند یا از آن اجتناب نماید؛ اما در تحلیل نهایی تجربه­ی مستقیم فرد از موفقیت یا شکست است که خودکارآمدی تصوری او را تحت تأثیر قرار می­دهد.بندورا در نظریه­ی شناختی-اجتماعی خود با ارائه­ی مفهوم”خود­کارآمدی” بیان داشته است که رفتار آدمی به‌تنهایی در کنترل عوامل بیرونی و محیطی نیست، بلکه فرایند­های شناختی نقش تعیین­کننده­ای در رفتار دارند. منظور وی از خود­کارآمدی احساس شایستگی، کفایت و قابلیت در کنار آمدن با زندگی است .. خودکارآمدی با باور­های فرد در مورد توانایی­هایش ارتباط دارد و این باور­ها می­تواند به توانایی­های متعدد مربوط باشد. خودکارآمدی به عنوان مؤلفه‌ی مهم در یادگیری مطرح است. در یادگیری باور­های خودکارآمدی چنین تعریف می­شود:

” قضاوت افراد در مورد توانایی­هایشان تا مجموعه اعمالی را که نیاز به کسب انواع ویژه­ای از عملکرد­ها دارد،سازمان دهند و اجرا کنند”.بندورا (۱۹۸۴؛ به نقل از زمینی و همکاران، ۱۳۹۰) مطرح کرد که قضاوت دانش­آموزان در مورد اجرای تکلیف علمی (خودکارآمدی­شان)، پیش­بینی­کننده­ی توانایی اجرای تکلیف می­باشد. تحقیق چینگ (۲۰۰۲؛ به نقل از زمینی و همکاران، ۱۳۹۰) نشان داد دانش­آموزان با خودکارآمدی بالا، به آنچه می­توانند دست یابند، اطمینان دارند و خود را برای انجام آن متعهد می­دانند و برای اجتناب از شکست، بیشتر تلاش می­کنند. احساس شایستگی و خودکارآمدی در فرایند انگیزشی مربوط به نظام­های آموزشی نقشی بسیار مهم دارند. به عقیده­ی واترز (۲۰۰۳) خودکارآمدی در انگیزش و رفتار دانش­آموزان در موقعیت­های پیشرفت نقش مهم دارد. خود کارآمدی به باور­هایی مرتبط می­شود که فراگیران در ارتباط با خود، دشواری تکلیف و پیامد­های حاصل از انجام تکلیف دارند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  35صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0