<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری خلاقیت5</span>
تاریخ انتشار:
22 می 2021
دسته بندی:

خلاقیت: خلاقیت (آفرینندگی)، با نگاه به پیامدها، مرحله‌ها، و یا خود خلاقيت، تعريف شده است. برخي از روان‌شناسان خلاقيت و حل مسئله را فرآيندهاي مشابهي دانسته‌اند. گانيه در طبقه‌بندي خود از انواع يادگيري، بالاترين سطح يادگيري را حل مسئله مي‌داند و می‌گوید كه خلاقيت نوع ويژه‌اي از حل مسئله است، با این تفاوت که در حل مسئله شخص با موقعيتي روبرو مي‌شود كه بايد براي آن راهي بيابد، اما در خلاقيت فرد، هم موقعيت مسئله و هم راه‌حل آن را خود مي‌آفريند. ورنون، خلاقيت را توانايي شخص در ايجاد ايده‌ها، نظريه‌ها، و بينش‌های نو و بازسازي مجدد در ساير زمينه‌ها تعريف مي‌کند که به‌عنوان پديده‌اي ابتكاري و با ارزش قلمداد گردد استرنبرگ تفكر‌خلاق را تركيبي از توانایی ابتكار، انعطاف‌پذيري و حساسيت در برابر نظرياتي می‌داند كه فرد را قادر مي‌سازد به پیامدهای متفاوت و آفریننده‌ای بينديشد كه نتیجه‌ی آن، رضايت شخصي و احتمالا خشنودي ديگران خواهد بود.

گيلفورد هوش و خلاقيت را دو گونه‌ی فكري جداگانه می‌داند و هوش را تفكر همگرا و خلاقيت را تفكر واگرا مي‌نامد. از دید او خلاقیت تفکر واگرا در حل مسائل است که دربرگیرنده‌ی ویژگی‌های انعطاف‌پذيري، اصالت و رواني است.تورنس براي خلاقيت سه تعريف بیان کرده است: تعريف پژوهشي، تعريف هنري، و تعريف وابسته به بقا. در تعريف پژوهشي او، تفكر خلاق عبارت است از فرآيند حس كردن مشكلات و مسائل، شكاف در اطلاعات، عنصرهای گم شده، و چيزهاي ناجور،  سپس حدس‌زدن و فرضيه‌سازي درباره‌ي اين کمبودها، و ارزيابي و آزمودن اين حدس‌ها و فرضيه‌ها، و بازنگریستن و بازآزمودن آنها، و سرانجام ارائه‌ی نتیجه‌ها. تورنس می‌گوید در سراسر اين فرآيند، عنصري از پاسخدهي سازنده به موقعيت‌هاي موجود يا تازه وجود دارد و تنها سازگاری يافتن با آنها مطرح نيست.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  24 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0