<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری خانواده و ارتباط والدین</span>
تاریخ انتشار:
5 دسامبر 2021
دسته بندی:

خانواده و ارتباط والدین: یکی از نهادهای مهم جامعه‌ی بشری است که زیر بنایی‌ترین و اولین نهاد اجتماع به شمار می‌رود تأثیر خانواده بر رشد تعادل و شکوفایی افراد و جامعه، به حدی است که هیچ صاحب‌نظری نمی‌تواند آن را انکار کند از این رو همه‌ی فلاسفه، و صاحب‌نظران علوم انسانی از ابتدای تاریخ مکتوب علمی،درباره خانواده توصیه‌های داشته‌اند. ادیان الهی نیز به جهت‌ نقش مهم خانواده در اخلاق و معنویت انسان‌ها آموزهای مهمی در این زمینه ارائه کرده‌اند و در همین راستا آخرین دین الهی یعنی اسلام در ابعاد مختلف زندگی خانوادگی دستورها و آموزه‌های مفیدی ارائه کرده‌است. در این دین ازدواج و خانواده محبوب‌ترین و عزیز‌ترین نهاد بشری نزد خداوند اعلام شده‌است. در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص) آمده‌ است درهای آسمان هنگام بروز چهار پدیده گشوده می‌شود (کنایه از نزول برکات ورحمت خداوند) که دو مورد از آن‌ها مربوط به خانواده است وقتی عقد ازدواج برگزار می‌شود و هنگامی که فرزند به چهره والدین خود نگاه می‌کند.خانواده گروه کوچکی است که حد فاصل بین فرد و جامعه قرارگرفته است. خانواده را باتوجه به ویژگی‌های اساسی آن تعریف کنیم.

الف- از عمومی‌ترین سازمان اجتماعی است که بر اساس ازدواج بین یک مرد و دست کم یک زن شکل می‌گیرد.ب- در آن مناسبات خونی یا اسناد یافته(پذیرش فرزند) به چشم می‌خورد.ج- معمولاً دارای نوعی اشتراک مکانی است.د- معمولاً کارکردهای گوناگون شخصی، جسمانی، اقتصادی، تربیتی و جز اینها را در بر می‌گیرد. براساس تعالیم اسلام خانواده مجموعه‌ای است از افراد با رابطه‌های سببی ( عقد ازدواج) نسبی (والدین – فرزندی و خواهر و برادری) این افراد نسبت به هم متناسب با نوع نسبت و ارتباط مسئولیت‌های اجتماعی، حقوقی، تربیتی، رفتاری، اقتصادی و دینی دارند. (سالاري فر محمدرضا، خانواده در نگرش اسلام و روانشناسي، 1384)از میان عوامل مؤثر در رشد اجتماعی نقش خانواده از همه بزرگتر و بیشتر است هر چند چگونگی تأثیرات خانواده نیز در فرهنگ‌ها و خرده  فرهنگ‌های گوناگون در جوامع مختلف با یکدیگر فرق می‌کند. مطابق برخی از نظریه‌های روانشناسی به ویژه نظریه‌ی روانکاوی رشد اجتماعی و اجتماعی شدن آدمی عمدتاً در سنین کودکی و از طریق امر و نهي‌‌های والدین و دیگر اعضای خانواده صورت می‌گیرد.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 26 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0