<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری بهبود کيفيت علمي</span>
تاریخ انتشار:
17 آوریل 2022
دسته بندی:

بهبود کيفيت علمي: در لغتنامه دهخدا واژه کيفيت به معناي « چگونگي و حالت و وضعي که حاصل آيد در چيزي » تعريف شده است . در لغتنامه معين کيفيت « چگونگي » معنا شده است که در مقابل کميت به معناي چندي و مقدار آورده شده است و در لغتنامه روبرت ، کيفيت (Qualite) از ريشه Qualitat يا Qualitas از ريشه لاتين برمبناي ريشه يوناني Poiotes از ريشه Poios به معناي يکي از مقوله هاي اصلي هستي ( Etre ) که همانا نحوه بودن است ، معنا شده است  (يمني ، 1384).کيفيت همانند زيبايي و خوبي واژه اي است که با ذهنيت سروکار دارد . بنابراين معني آن با توجه ذهنيت افراد مختلف تغيير مي کند ، بدين سان هر فرد ممکن است در چارچوب ارزش هاي مورد نظر خود کيفيت را تعريف کرده و درباره آن به گونه اي خاص قضاوت کند.کيفيت از جمله مفاهيمي است که در 50 سال اخير در فعاليت هاي صنعتي بيشتر مورد توجه قرار گرفته است . کاربرد اين مفهوم در بخش صنعت و بازرگاني باعث آن شده که مفهوم ” کيفيت جامع و “مديريت جامع” بوجود آيد و به طور گسترده اي مورد استفاده قرار گيرد . در سال هاي اخير کاربرد مفاهيم ياد شده در دانشگاه ها مورد استقبال قرار گرفته است . در برخي دانشگاه ها از اين کاربرد تحت عنوان بهبود مستمر ياد مي شود.

از نظر دمينگ و فيگن بام، کيفيت مفهوم وسيعي دارد که تمام بخش هاي مختلف سازمان نسبت به آن متعهد هستند و هدف آن افزايش و ارتقاء کارايي کل سازمان است ، به طوري که مانع پديد آمدن عوامل مخل کيفيت شود و هدف نهايي آن مطابقت کامل با مشخصات و خصوصيات مورد نياز مشتري با حداقل هزينه براي سازمان است که به افزايش قابليت رقابت منجر مي شود . کيفيت در آموزش به آن دسته از ويژگي هاي عناصر آموزش اطلاق مي شود که با حداکثر استفاده سيستماتيک از استعدادها و توانايي هاي آن عناصر مي توان نيازها و انتظارات فراگيران را برآورده و رضايت آنان را جلب کرد.در تعريفي که از طرف سازمان جهاني استاندارد ارائه شده است و بر نظر مصرف کننده نيز تأکيد دارد ، کيفيت عبارت است از مجموع ويژگي ها و خصوصيات يک فرآورده يا خدمت که نمايانگر توانايي آن در برآوردن خواسته هاي بيان شده است . از نظر يونسکو ، تعريف کيفيت در آموزش عالي ، مفهومي چند بعدي است که به ميزان زياد به وضعيت محيطي (زمينه) نظام دانشگاهي ، مأموريت يا شرايط و استانداردهاي رشته دانشگاهي بستگي دارد . براين اساس نمي توان گفت که کيفيت ، از يک نظريه عمومي يا يک الگوي کلي به دست مي آيد.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:43 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0