<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری جوسازمان</span>
تاریخ انتشار:
19 دسامبر 2021
دسته بندی:

جو سازمانی:  مروری در پیشینۀ پژوهش مدیریت و جو سازمانی نشان می دهد که اداره و رهبری انسانها فرایند پیچیده ای است که ظرافتهای خاصی را می طلبد. در این راستا انجمن بین المللی مدیریت پرسنلی به آنان که نقش خطیر مدیریتی و رهبری در سرنوشت خدمتی دیگران را دارند رعایت اصول ده گانه زیر را توصیه می نماید (میرسپاسی، 1374):1- توجه دائم به مقام عالی انسانها 2- توجه به منافع عموم بر اساس وجدان و بی نظری.3- انجام وظایف و مسئولیتها به نحو شایسته (بدون زمینه سازی برای کسب موقعیت). 4- رعایت اصل شایستگی و پرهیز از تبعیض. 5 – تشخیص رابطه مهم و حیاتی بین سازمان، کارکنان و جامعه.6- انتخاب شیوه هایی که باعث تقویت وشکوفایی استعدادهای بالقوه کارکنان گردد.7- تقویت برنامه های مشارکتی.8- احساس مسئولیت یکسان در برابر مدیران رده بالا و کارکنان تحت نظر خود و کوشش برای احقاق حق آنان. 9- اقدام به راه حلهای عادلانه برای مسائل مدیریت و کارکنان. 10- رازداری در زمینه اطلاعاتی که از کارکنان دارند و ارائه آن در صورتی که به صلاح کارکنان باشد. بدیهی است که توجه به بحث اصول مذکور، فضا و جوی را ایجاد می کند که ریشه های تاریخی آن، بیشتر در رشته های روان شناسی اجتماعی و روانشناسی صنعتی است تا در انسان شناسی یا جامعه شناسی(هوی و مسیکل، 2009).

به طور کلی مطالعات پیرامون جو سازمانی و مفاهیمی نظیر آن، به تحقیقات کرت لوین در دهه ها ی سی و چهل در زمینه های مطالعة  اجتماعی رفتار انسان بر می گردد(بدری قره قشلاقی، 1380 ). مفهوم جو سازمانی که در اواخر دهه شصت متداول و رایج شد موضوعی بوده است که در مطالعات مقدم بر فرهنگ سازمانی بوده و در اواخر دهه هشتاد رشد و تکامل یافت. به علاوه، مطالعاتی درجهت وجوه تمایز جو و فرهنگ سازمانی انجام شده است، هر چند افراد اغلب آنها را مترادف هم می دانند. در حالیکه این دو مفهوم علیرغم  ویژگیهای مشترک با یکدیگر متفاوتند( مقیمی، 1385).بررسی ها نشان می دهد بیش از چند دهه است که  از اولین تعریف جو سازمانی می گذرد. در این مدت تعاریف گوناگونی از طرف صاحبنظران و پژوهشگران مختلف ارائه شده است که اهم آن به شرح زیر بیان می شود. گریگ(2003) برخی از این تعاریف را به نقل از صاحبنظران گوناگون چنین بیان می کند:”مجموعه ای از ویژگیها یی که سازمان را توصیف می کند و شامل الف) آن را از سایر سازمانها متمایز می کند، ب) در طول زمان پایدار می ماند وبر ج) رفتار اعضای سازمان تاثیر می گذاردی.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:28صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0